Kompakt AI-Knappmeny

Planering HT. Gy. Svenska 2 – Litteratur, språkets struktur och skrivformer

Terminsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Litteratur, språkets struktur och skrivformer

Lärarledda instruktioner

Lektion 1: Introduktion till kursen och litterär analys

Under denna lektion kommer vi att gå igenom kursens upplägg och börja med en introduktion till litterär analys. Eleverna kommer att få en översikt av vad de kan förvänta sig under terminen.

Lektion 2: Läsning av en roman och fokus på teman

Eleverna läser en utvald roman och diskuterar de centrala teman som boken berör.

Lektion 1: Diskussion om karaktärsutveckling och perspektiv

Här fokuserar vi på hur karaktärer utvecklas genom berättelsen och vilken påverkan perspektivet har på läsarens förståelse.

Lektion 2: Skriftlig övning – analysera en karaktär

Eleverna skriver en kort analys av en karaktär från den lästa romanen, med fokus på deras utveckling och motiv.

Lektion 1: Grunderna i akademiskt skrivande

Vi går igenom viktiga aspekter av akademiskt skrivande, inklusive struktur och stil.

Lektion 2: Övning i att skriva en korrekt referenslista

Eleverna lär sig hur man korrekt skriver en referenslista i enlighet med akademiska normer.

Lektion 1: Läsning av och reflektion över noveller

Läsningen av noveller kommer att följas av en reflektion där eleverna diskuterar handling och teman.

Lektion 2: Bedömning av skriftlig uppgift (karaktärsanalys)

Vi går igenom och bedömer elevernas analyser av karaktärer.

Lektion 1: Muntlig redovisning av litteraturläxor

Eleverna presenterar sina litteraturläxor inför klassen, vilket tränar deras muntliga färdigheter.

Lektion 2: Repetition av litterära begrepp och tekniker

Vi repeterar centrala litterära begrepp och tekniker för att förbereda eleverna för kommande uppgifter.

Lektion 1: Förberedelser för gruppdiskussioner

Eleverna förbereder sig för diskussioner genom att skriva ner sina tankar om de lästa verken.

Lektion 2: Gruppdiskussioner om lästa texter och teman

Gruppen diskuterar och analyserar de teman som kommit fram under läsningen.

Lektion 1: Introduktion till olika texttyper

Eleverna får en översikt över olika typer av texter och deras kännetecken.

Lektion 2: Läsning och analys av artiklar och essäer

Läsning av specifika artiklar och essäer följs av en analys av deras struktur och syfte.

Lektion 1: Skriva en argumenterande text – del 1 (struktur och argumentation)

Vi börjar med grunderna för att skapa en övertygande argumenterande text.

Lektion 2: Skriva en argumenterande text – del 2 (utveckling av text)

Fortsättning på den argumenterande texten där vi fokuserar på att utveckla argumenten.

Lektion 1: Diskussion om retoriska strategier

Genomgång av olika retoriska strategier och deras betydelse i skrivande.

Lektion 2: Muntlig presentation av argumenterande texter

Eleverna presenterar sina argumenterande texter muntligt för klassen.

Lektion 1: Bedömning av argumenterande text (skriftlig uppgift)

Bedömning av elevernas argumenterande texter utifrån en fastställd mall.

Lektion 2: Reflektion och sammanställning av grupparbeten

I grupper reflekterar vi över de arbeten som utförts under terminen.

Lektion 1: Repetition av olika texttyper och dess kännetecken

Vi repeterar vad som kännetecknar olika texttyper inför det avslutande provet.

Lektion 2: Förberedelse inför avslutande prov

Eleverna förbereder sig för provet som omfattar litteratur och språkregler.

Lektion 1: Prov på litteratur och språkregler

Eleverna genomför sitt avslutande prov.

Lektion 2: Feedback på prov och diskussion om resultaten

Vi går igenom provresultaten och diskuterar vad som gick bra och vad som kan förbättras.

Lektion 1: Reflektion över terminens lärdomar

Eleverna reflekterar enskilt över vad de lärt sig under terminen.

Lektion 2: Utvärdering av kursen och individuella mål

Eleverna gör en slutlig utvärdering av kursen och sätter upp nya mål.

Slut på terminen 20 dec


Modern Tillbaka-knapp
×