Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Växtodling 1
Tema: Växtskydd och skadedjurshantering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om olika aspekter av växtskydd, inklusive identifiering och hantering av skadedjur och sjukdomar. Fokus ligger på hur dessa faktorer påverkar växtens tillväxt och produktion. Ämnet omfattar även praktiska metoder för att skydda växter, samt betydelsen av biologisk mångfald och ekologiska principer i hållbar växtodling.
Kunskapskrav
Eleven redogör för vanliga växtskadegörare och sjukdomar samt föreslår metoder för att hantera dessa problem. Dessutom kan eleven analysera och diskutera hur växtskydd hänger samman med odlingsstrategier och hållbarhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till växtskydd (10 min)
- Definiera begreppet växtskydd och dess betydelse för växtodling.
- Diskutera vanliga skadegörare och växtsjukdomar som kan påverka grönsaker, frukter och prydnadsväxter.
- Presentera hur skadedjur och sjukdomar sprids och de tecken på angrepp.
Genomgång av skyddsmetoder (15 min)
- Redogör för olika metoder för växtskydd: kemiska, biologiska och kulturella metoder.
- Diskutera fördelar och nackdelar med varje metod, samt miljöpåverkan.
- Introducera integrerat växtskydd (IPM) och vikten av att kombinera olika strategier för effektivt skydd.
Praktisk övning: Identifiering av skadedjur och sjukdomar (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att undersöka plantor i skolan eller sin omgivning för att identifiera tecken på skadedjur eller sjukdomar.
- Varje grupp ska dokumentera sina observationer och visa vilka åtgärder de rekommenderar baserat på sina fynd.
- Grupperna presenterar sina resultat och diskussioner.
Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)
- Diskutera vad eleverna har lärt sig om växtskydd och hur man kan tillämpa dessa kunskaper i praktiken.
- Reflektera över vikten av biologisk mångfald i växtskyddet och hur det kan hjälpa till att bekämpa skadegörare.
- Sammanfatta lektionen och ge en introduktion till nästa tema, som kan handla om växternas miljökrav.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka metoder för växtskydd tycker ni är mest effektiva och varför?
- B. Hur kan vi använda kunskap om ekologi för att förbättra vårt växtskydd?
- C. Vad är konsekvenserna av överanvändning av kemikalier i växtskydd?
Aktivitet
I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att utarbeta en handlingsplan för att förebygga och hantera skadedjur i en specifik växtodling. De ska skapa en plan med konkreta åtgärder baserat på de metoder som diskuterats.
Exit-ticket
- Vad är en vanlig skadegörare, och hur kan man identifiera den? (Svar: T.ex. bladlöss, som kan ge klibbiga rester och missfärgade blad.)
- Nämn en biologisk metod för växtskydd. (Svar: Användning av naturliga fiender till skadedjur, som nyckelpigor.)
- Hur kan ni använda era kunskaper om skadedjur i framtida odlingsprojekt? (Svar: Genom att proaktivt identifiera och hantera problem.)
- Vad var mest intressant i dagens lektion? (Reflektion baserat på personlig upplevelse.)
- Hur kan ni bidra till en mer hållbar odling genom ert växtskyddsarbete? (Svar: Genom att)