Terminsplanering
Årskurs: Komvux
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Språkliga och kulturella perspektiv
Introduktion till språkliga och kulturella perspektiv (19 aug – 15 sep)
V.34
- Lektion 1: Introduktion till kursen och språkliga perspektiv
- Lektion 2: Diskussion om kulturella skillnader
- Lektion 3: Läsa och analysera texter kopplade till kulturella teman
V.35
- Lektion 1: Fördjupning i språkliga variationer
- Lektion 2: Presentation av kulturella inslag i litteratur
- Lektion 3: Bedömning av förmåga att diskutera kulturella perspektiv
Kommunikation i olika kontexter (16 sep – 6 okt)
V.36
- Lektion 1: Muntlig kommunikation och retorik
- Lektion 2: Skriftlig kommunikation i olika sammanhang
- Lektion 3: Samtala om kommunikationssätt
V.37
- Lektion 1: Analysera och bedöma kommunikation i text
- Lektion 2: Gruppdiskussioner och interaktion
- Lektion 3: Bedöma kommunikativa färdigheter
Skriftlig produktion och textsammanställning (7 okt – 3 nov)
V.38
- Lektion 1: Skrivprocessen och dess steg
- Lektion 2: Att strukturera en text
- Lektion 3: Sammanställa och redigera texter
V.39
- Lektion 1: Genrekunnande och textanalys
- Lektion 2: Skriva en argumenterande text
- Lektion 3: Bedömning av skriftlig produktion
Ord och begrepp i svenskt språkbruk (4 nov – 1 dec)
V.40
- Lektion 1: Utveckla ordförråd och begrepp
- Lektion 2: Teman: idiom och uttryck
- Lektion 3: Användning av synonymer och antonymer
V.41
- Lektion 1: Diskutera språkets förändring över tid
- Lektion 2: Dela och bedöma texter
- Lektion 3: Bedömning av ordkunskap
Repetition och utvärdering (2 dec – 15 dec)
V.49
- Lektion 1: Sammanfatta och repetera kursinnehåll
- Lektion 2: Gruppera studenter för peer-review
- Lektion 3: Förberedelse för avslutande bedömningssituation
V.50
- Lektion 1: Reflektion över lärande och progression
- Lektion 2: Skriftlig utvärdering (bedömning av kursmål)
- Lektion 3: Avslutande diskussion och feedback
Lov och ledigheter
- Höstlov, v.44: (28 okt – 1 nov)
Genom denna terminsplanering får eleverna en möjlighet att utveckla sina kunskaper i svenska med fokus på både skriftlig och muntlig kommunikation, samt kulturella perspektiv. Bedömningsmomenten är tydligt integrerade för att stödja lärande och utveckling.