Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Idrott och hälsa. Fysisk och psykisk hälsa. v. 10 – v. 15. [Åk. 9]

# Veckoplanering
**Årskurs:** årskurs 9
**Ämne:** Idrott och hälsa
**Tema:** Fysisk och psykisk hälsa
Denna planering syftar till att ge eleverna en ökad förståelse för vikten av både fysisk och psykisk hälsa. Genom varierande aktiviteter och diskussioner kommer eleverna att få möjlighet att reflektera över sina egna livsstilar och utveckla strategier för att främja sin hälsa.

1. Fysisk aktivitet och dess hälsosamma effekter på kroppen
Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska förstå sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa. Vi kommer att fokusera på olika typer av träning, kost och hur dessa påverkar både kropp och sinne.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————————————–|———————————————————-|
| Fysiska aktiviteter och deras effekter | Eleven kan beskriva hur fysisk aktivitet påverkar hälsan. |
*(Lgr 22. Idrott och hälsa, åk. 7-9)*

#### v. 10 – Introduktion till fysisk aktivitet och hälsa (6/3-12/3)
– Lektion 1 – Genomgång av fysisk aktivitet och dess fördelar
– Lektion 2 – Praktiska övningar i grupp

#### v. 11 – Kostens betydelse för fysisk hälsa (13/3-19/3)
– Lektion 3 – Föreläsning om kostens roll
– Lektion 4 – Diskussion om måltidsplanering

#### v. 12 – Psykisk hälsa och rörelse (20/3-26/3)
– Lektion 5 – Samtal om stresshantering och träning
– Lektion 6 – Yoga och mindfulness

#### v. 13 – Träning och personlig utveckling (27/3-2/4)
– Lektion 7 – Sätta upp personliga träningsmål
– Lektion 8 – Enkät om fysisk aktivitet och trivsel

#### v. 14 – Utvärdering av fysisk aktivitet kopplat till psykisk hälsa (3/4-9/4)
– Lektion 9 – Reflektion kring träningens betydelse
– Lektion 10 – Grupper diskussioner om teman i träning

#### v. 15 – Sammanfattning och betyg (10/4-16/4)
– Lektion 11 – Sammanfatta lärdomar
– Lektion 12 – Diskussion och feedback

## Lov och ledigheter
– [Röd dag] – Påsklov (10/4 – 17/4).


Modern Tillbaka-knapp
×