Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Idrott och hälsa. Utomhuslektioner med lekar för motorik och samarbete. 10 v. [Åk. 1 – 6]

Veckoplanering

Denna planering innehåller förslag på 10 olika utomhuslektioner i idrott och hälsa för årskurs 1–3 och 4–5. Lektionerna är anpassade för att inkludera lekar både med och utan boll och är utformade med detaljerade lektionsupplägg. Syftet är att stimulera rörelseglädje, samarbete och motorisk utveckling i en utomhusmiljö.

Årskurs: 1–3 och 4–5
Ämne: Idrott och hälsa
Antal lektioner per vecka: 3 lektioner á 50 minuter
Tidsperiod: 10 veckor

Block Tema Veckor
1 Lekar utan boll v. 1–3
2 Lekar med boll v. 4–6
3 Blandade utomhusaktiviteter v. 7–10

Ämnesblock 1: Lekar utan boll för grundmotorik och samarbete

Detta block fokuserar på idrottslektioner som främjar grundläggande motoriska färdigheter utan användning av redskap eller boll. Lekarna stimulerar koordination, balans, snabbhet och samarbete inom gruppen. Ämnet är viktigt då det stärker elevernas fysiska och sociala förmågor i en trygg utomhusmiljö.

Betygskriterierna berör att eleverna visar förmåga att genomföra olika rörelseaktiviteter och samarbeta med andra.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Rörelser i olika miljöer Eleven deltar i och kan genomföra grundläggande rörelser och lekar under lektioner. Eleven visar god koordination och samarbetar väl i lekar och rörelseaktiviteter.
Samarbete och samspelsförmåga Eleven visar förmåga att delta i lekar tillsammans med andra. Eleven visar initiativ och respekt i samarbete under aktiviteter.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk 1-6]

v. 1 – Lekar för kroppskontroll och balans (t.ex. “Hela havet stormar”)

  • Lektion 1 – Introduktion och regler: Presentera leken och säkerhetsregler.
  • Lektion 2 – Praktisk genomgång: Spela flera omgångar, fokus på snabbhet och balans.
  • Lektion 3 – Reflektion och utvärdering av samarbete.

v. 2 – Stafettlekar utan boll

  • Lektion 1 – Uppvärmningsstafett: olika rörelsemönster (springa, hoppa, krypa).
  • Lektion 2 – Lagstafett: samarbete i mindre grupper.
  • Lektion 3 – Tävlingar och lekar med betoning på rörelseglädje.

v. 3 – Följa John och improvisationslekar

  • Lektion 1 – Grundläggande rörelser med Följa John.
  • Lektion 2 – Kreativitetslek: skapa egna rörelser i grupp.
  • Lektion 3 – Samarbetsövningar och spegling.

Ämnesblock 2: Lekar med boll för koordination och samarbete

Detta block inkluderar lekar där bollar används för att öva hand- och fotkoordination, kast- och fångstteknik samt samarbetsförmåga. Lekarna är anpassade för att stärka motoriken med fokus på lek och rörelse.

Betygskriterierna inkluderar att eleverna kan utföra grundläggande bolltekniker och delta i lekar med andra.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Grundläggande kast, fångst och spark Eleven kan delta i lekar med boll och utföra enkla kast- och fångstövningar. Eleven visar god teknik och samarbete i bolllekar.
Samarbete och gruppspel Eleven deltar i lekar och visar vilja att samarbeta. Eleven tar initiativ och hjälper gruppen under spel och lekar.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk 1-6]

v. 4 – Kast- och fångstlekar med mjuk boll

  • Lektion 1 – Övningar i kast och fångst, individuellt och i par.
  • Lektion 2 – Stafett med bollhantering.
  • Lektion 3 – Lek: “Kull med boll” – beröring med boll istället för händer.

v. 5 – Sparklekar med fotboll och mindre bollar

  • Lektion 1 – Grundläggande sparkteknik och bollkontroll.
  • Lektion 2 – Passningsövningar i grupp.
  • Lektion 3 – Spel: Minifotboll eller andra bollspel anpassade efter ålder.

v. 6 – Samarbetslekar med boll

  • Lektion 1 – Lagbyggande lekar med boll, t.ex. “Bollstafett”.
  • Lektion 2 – Strategispel i lag med boll.
  • Lektion 3 – Tävlingar och avslutning på blocket.

Ämnesblock 3: Blandade utomhusaktiviteter för rörelseglädje och variation

I det sista blocket kombineras lekar med och utan boll för att ge variation och uppmuntra till rörelseglädje. Aktiviteterna är designade för att främja allsidig motorisk träning och social samverkan.

Betygskriterierna fokuserar på att eleverna visar variation i rörelser och samspel i olika aktiviteter.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Variation av rörelseaktiveter Eleven deltar i olika former av rörelse och visar intresse. Eleven varierar rörelseformer och visar god kroppskontroll och samarbetsförmåga.
Samarbetsövningar Eleven samarbetar med andra i aktiviteter. Eleven bidrar aktivt i samarbete och hjälper till att lösa problem i gruppaktiviteter.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk 1-6]

v. 7 – Hinderbanor och motorikövningar

  • Lektion 1 – Bygga och genomföra hinderbanor.
  • Lektion 2 – Motorikövningar för styrka och smidighet.
  • Lektion 3 – Samarbetsövningar i lag.

v. 8 – Orienteringslekar och skattjakt

  • Lektion 1 – Grundläggande orientering med kartor och ledtrådar.
  • Lektion 2 – Skattjakt i grupp.
  • Lektion 3 – Reflektion och utvärdering av samarbete.

v. 9 – Kvastfotboll och andra annorlunda bollspel

  • Lektion 1 – Introduktion till kvastfotboll.
  • Lektion 2 – Spel och taktiker.
  • Lektion 3 – Turnering och utvärdering.

v. 10 – Fria lekar och rörelseutmaningar

  • Lektion 1 – Fria lekar inom grupp.
  • Lektion 2 – Rörelseutmaningar och balansövningar.
  • Lektion 3 – Avslutning och summering av lärt innehåll och upplevelser.

Modern Tillbaka-knapp
×