Planering i kemi för åk 8, v. 15-v. 20
Veckoplanering
Denna planering i Kemi för åk 8 omfattar veckorna 15 till 20 och syftar till att fördjupa elevernas förståelse för centrala kemiska begrepp och processer. Fokus ligger på att utveckla både teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter genom laborationer och erfarenhetsbaserat lärande. Planeringen täcker områden som ämnets uppbyggnad, kemiska reaktioner samt säkerhet vid laborationer.
Årskurs: 8
Ämne: Kemi
Tidsperiod: v. 15–20
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Ämnens uppbyggnad och atomens struktur | v. 15–16 |
2 | Kemiska reaktioner och kemiska formler | v. 17–18 |
3 | Syror och baser samt säkerhet vid laborationer | v. 19–20 |
Ämnets uppbyggnad och atomens struktur
I detta block introduceras eleverna för grundläggande begrepp som atomer, molekyler, och grundämnen. Syftet är att ge en förståelse för materiens uppbyggnad på mikronivå, vilka olika typer av partiklar som finns och hur de påverkar ämnets egenskaper. Varför atommodeller utvecklats och hur de kan användas för att förklara kemiska fenomen inkluderas också.
Betygskriterier:
- Grundläggande kunskaper: Eleven kan beskriva och använda centrala begrepp för att visa förståelse och koppla detta till observationer och modeller.
- Goda kunskaper: Eleven kan förklara skillnader mellan atommodeller och ämnens egenskaper.
V. 15 – Atomen och dess delar (10/4-14/4)
- Atomens uppbyggnad: Introduktion till protoner, neutroner och elektroner.
- Elektromodeller: Förståelse för elektronskal och atommodeller.
- Laboration: Bygga modell av enkel atom för att visualisera struktur.
V. 16 – Grundämnen och molekyler (17/4-21/4)
- Grundämnen och kemiska tecken: Genomgång av periodiska systemet.
- Molekyler och kemiska bindningar: Enkel förklaring av molekylstruktur och bindningar.
- Diskussion: Varför ämnen har olika egenskaper baserade på molekyler.
Kemiska reaktioner och kemiska formler
Detta block behandlar kemiska reaktioner, hur de kan beskrivas med formler och hur atomer omorganiseras. Eleverna får arbeta med att skriva och tolka enkla reaktionsformler, samt förstå begreppet massa, reaktanter och produkter i en reaktion.
Betygskriterier:
- Enkla reaktionsformler: Eleven kan skriva enkla kemiska reaktionsformler.
- Förståelse: Eleven kan förklara sambandet mellan reaktanter och produkter.
V. 17 – Kemiska reaktioner och formelskrivning (24/4-28/4)
- Introduktion till kemiska reaktioner: Vad händer med atomerna?
- Skriva enkla kemiska formler: Praktisk övning.
- Grupparbete: Parvisa skrivövningar med reagerande ämnen.
V. 18 – Reaktionsformler och massa (1/5-5/5)
- Balansera enkla reaktionsformler.
- Begreppet massa i kemiska reaktioner.
- Laboration: Följ en enkel kemisk reaktion och observera förändringar.
Syror och baser samt säkerhet vid laborationer
Det sista blocket fördjupar förståelsen för syror, baser och pH-värde samt omfattar viktiga säkerhetsrutiner vid kemiska laborationer. Eleverna får lära sig att känna igen och hantera kemikalier på ett säkert sätt och förstå betydelsen av rätt skydd och hantering.
Betygskriterier:
- Begrepp och tillämpning: Kan ge exempel på syror och baser och beskriva pH-värde.
- Säkerhetsrutiner: Följer säkerhetsregler och visar förståelse för risker.
V. 19 – Syror och baser (8/5-12/5)
- Syror och baser: Vad kännetecknar dem?
- pH-värde: Introduktion och mätningar.
- Laboration: Mät pH i vanliga hushållsprodukter.
V. 20 – Laborationssäkerhet och sammanfattning (15/5-19/5)
- Säkerhet vid laborationer: Genomgång av skyddsutrustning och regler.
- Sammanfattning och fördjupande frågor.
- Gruppdiskussion: Reflektion kring säkerhet och kemiskt arbete.