En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. Konstarterna och samhället. Konst och samhällsutveckling. v.48 – v. 50. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Konstarterna och samhället
Tema: Konst och samhällsutveckling
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för hur konsten påverkar och speglar samhällsutvecklingen genom historien och i nutid. Eleverna kommer att få möjlighet att analysera olika konstverk och deras kontexter.

1. Introduktion till konst och samhälle: Historisk kontext

Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att eleverna ska få en inblick i hur konst har utvecklats genom tiderna och hur detta hänger samman med sociala och politiska förändringar. Eleverna kommer att studera olika konststilar och deras respektive tidsperioder.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Konsthistoriska perspektiv på samhällets utveckling under olika epoker.Eleven kan ge exempel på kännetecken för olika konststilar.

*(Gy 22, Konstarterna och samhället)*

v. 48 – Översikt av konsthistoriska epoker (27/11 – 3/12)
  • Lektion 1 – Introduktion till konstarterna och deras påverkan på samhället
  • Lektion 2 – Genomgång av konsthistoriska epoker
  • [Temadag] – FN:s dag (10/12).
v. 49 – Konst under olika sociala och politiska rörelser (4/12 – 10/12)
  • Lektion 3 – Konst och politik: exempel från olika rörelser
  • Lektion 4 – Gruppdiskussion kring konstverk och deras budskap
  • [Röd dag] – Julafton (24/12).
v. 50 – Samtida konst och samhällsfrågor (11/12 – 17/12)
  • Lektion 5 – Samtida konst och dess reflektioner över dagens samhälle
  • Lektion 6 – Förberedelse inför avslutande gruppredovisningar
  • [Röd dag] – Juldagen (25/12).

Uppföljning

Nyckelord: Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen

×