Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Konstarterna och samhället
Tema: Konst och samhällsutveckling
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för hur konsten påverkar och speglar samhällsutvecklingen genom historien och i nutid. Eleverna kommer att få möjlighet att analysera olika konstverk och deras kontexter.
1. Introduktion till konst och samhälle: Historisk kontext
Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att eleverna ska få en inblick i hur konst har utvecklats genom tiderna och hur detta hänger samman med sociala och politiska förändringar. Eleverna kommer att studera olika konststilar och deras respektive tidsperioder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Konsthistoriska perspektiv på samhällets utveckling under olika epoker. | Eleven kan ge exempel på kännetecken för olika konststilar. |
*(Gy 22, Konstarterna och samhället)*
v. 48 – Översikt av konsthistoriska epoker (27/11 – 3/12)
- Lektion 1 – Introduktion till konstarterna och deras påverkan på samhället
- Lektion 2 – Genomgång av konsthistoriska epoker
- [Temadag] – FN:s dag (10/12).
v. 49 – Konst under olika sociala och politiska rörelser (4/12 – 10/12)
- Lektion 3 – Konst och politik: exempel från olika rörelser
- Lektion 4 – Gruppdiskussion kring konstverk och deras budskap
- [Röd dag] – Julafton (24/12).
v. 50 – Samtida konst och samhällsfrågor (11/12 – 17/12)
- Lektion 5 – Samtida konst och dess reflektioner över dagens samhälle
- Lektion 6 – Förberedelse inför avslutande gruppredovisningar
- [Röd dag] – Juldagen (25/12).
Uppföljning
Nyckelord: Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen