Ämne: Människors miljöer
Årskurs: GY11, åk 2 Barn- och fritidsprogrammet
Tid: Veckoplanering
Tema: Fotouppgift “Människors miljöer”
Uppgiftens syfte och koppling till centralt innehåll
Eleverna ska visa förståelse för hur olika miljöer i samhället ser ut och kännetecknas, samt hur människors arbete och samspel påverkar och formar miljöerna. De ska samla in image-material i form av fotografier och vid analys kunna resonera om faktorer som platsens utformning, funktion, och sociala betydelse.
Centralt innehåll från GY11 kursplan samhällskunskap:
- Samhällets struktur och villkor, till exempel olika miljöer i samhället, deras funktion och betydelse.
- Hur arbete och samhällsservice påverkar människors livsvillkor.
Bedömning / Kunskapskrav (E-nivå)
Eleven kan på ett enkelt sätt redogöra för olika typer av miljöer i samhället och deras funktion. Eleven visar grundläggande förmåga att beskriva samband mellan miljöerna och människors arbetsliv och samspel samt kan på ett i huvudsak fungerande sätt använda fotografier som stöd i sin beskrivning.
Instruktion – Fotouppgift Människors miljöer
- Gå ut i sin närmiljö och fotografera minst tre olika typer av miljöer (t.ex. bostadsmiljö, arbetsplats, fritidsmiljö, offentlig miljö).
- Beskriva varje miljö utifrån platsens funktion, vilka människor som använder den och hur miljön är anpassad efter dess användning.
- Reflektera över hur människors arbete och samspel påverkar miljöns utformning och atmosfär.
- Presentera sina bilder i ett gemensamt dokument eller digital presentation med egna analyser kopplade till de fotografiska miljöerna.
Tema: Fotouppgift “Människors miljöer” (Kurskod: PEDMÄI0)
Uppgiftens syfte och koppling till centralt innehåll
Eleverna ska lära sig observera och analysera olika typer av miljöer och deras betydelse för människors liv och arbete. Fotografier används som ett verktyg för att samla in information och illustrera hur miljöer ser ut och fungerar.
Centralt innehåll för kursen Människors miljöer:
- Miljöer i vardagsliv och arbetsliv samt deras påverkan på människors livsvillkor.
- Olika faktorer som påverkar miljöernas utformning och användning.
- Betydelsen av hållbar utveckling i olika miljöer.
Bedömning / Kunskapskrav för E-nivå
Eleven kan ge enkla och tydliga beskrivningar av olika miljöer och visar grundläggande förståelse för sambanden mellan miljöerna och människors liv och arbete. Eleven kan använda fotografier som stöd för sina beskrivningar och gör enkla reflektioner över miljöernas påverkan.
Instruktion – Fotouppgift Människors miljöer
- Gå ut och fotografera minst tre olika miljöer som du möter i vardagen eller i arbetslivet (t.ex. offentliga miljöer, arbetsplatser, bostadsmiljöer).
- Fundera och beskriv för varje foto:
- Vilken typ av miljö det är, hur den används och vem som vistas där.
- Hur människors arbete och aktiviteter påverkar miljöns utseende och funktion.
- Eventuella inslag av hållbarhet eller miljöaspekter i miljön.
- Använd fotografierna i en presentation eller digitalt dokument där du kopplar bilderna till dina beskrivningar och visar din förståelse av olika miljöer och deras betydelse.
Vill du att jag förbereder en komplett lektionsplanering för detta tema med detaljerade lektionsbeskrivningar, tidsplan och bedömningsmatriser i ett Word-dokument? Jag kan också skicka det direkt till din e-postadress.
“`