Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Marknadsföring
Tema: Grundläggande marknadsföringskoncept och strategier
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för marknadsföringens grundprinciper, strategier och tillämpningar. Eleverna kommer att ges möjlighet att analysera och tillämpa marknadsföringsverktyg i praktiska projekt och studier.
1. Introduktion till marknadsföring och marknadsföringsmix
Undervisningen under dessa fyra veckor syftar till att introducera eleverna till grundläggande marknadsföringskoncept, inklusive marknadsföringsmixen (produkt, pris, plats och påverkan).
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Marknadsföringsmixens delar | Eleven kan redogöra för marknadsföringsmixens delar. |
| Marknadsanalys och segmentering | Eleven kan beskriva hur segmentering kan användas i en marknadsanalys. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 33 – Introduktion till marknadsföring (14/8-20/8)
– Lektion 1 – Introduktion till marknadsföringens betydelse.
– Lektion 2 – Marknadsföringsmixens komponenter.
v. 34 – Marknadsanalys och segmentering (21/8-27/8)
– Lektion 3 – Olika typer av marknadsanalys.
– Lektion 4 – Segmentering av marknader.
2. Konsumentbeteende och beslutsfattande
Denna modul fokuserar på faktorer som påverkar konsumenters beteende och hur dessa kan påverka marknadsföringsstrategier.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Konsumentens köpprocess och beslutsfattande | Eleven kan beskriva köpprocessens olika steg. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 35 – Konsumentbeteende (28/8-3/9)
– Lektion 5 – Faktorer som påverkar konsumenters beteende.
– Lektion 6 – Analysera olika köpprocesser.
v. 36 – Beslutsfattande i marknadsföring (4/9-10/9)
– Lektion 7 – Beslutsfattande och dess påverkan.
– Lektion 8 – Fallstudier av konsumentbeteende.
3. Digital marknadsföring och sociala medier
Denna modul ger insikter i hur digitala plattformar förändrat marknadsföringslandskapet.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Digital kommunikation och sociala medier | Eleven kan beskriva hur sociala medier används i marknadsföring. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 37 – Introduktion till digital marknadsföring (11/9-17/9)
– Lektion 9 – Grunderna i digital marknadsföring.
– Lektion 10 – Plattformar och verktyg.
v. 38 – Användning av sociala medier (18/9-24/9)
– Lektion 11 – Strategier för sociala medier.
– Lektion 12 – Skapa en marknadsföringskampanj på sociala medier.
4. Branding och varumärkesstrategier
Fokus på hur företag bygger och hanterar sina varumärken.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Varumärkesstrategier | Eleven kan förklara viktiga aspekter av branding. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 39 – Vad är branding? (25/9-1/10)
– Lektion 13 – Definition och betydelse av varumärke.
– Lektion 14 – Exempel på framgångsrika varumärken.
v. 40 – Utveckling av varumärkesstrategier (2/10-8/10)
– Lektion 15 – Skapa en varumärkesstrategi.
– Lektion 16 – Strategier för varumärkeshantering.
5. Marknadsundersökningar och analys
Denna del av kursen handlar om metoder för att genomföra marknadsundersökningar.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Metoder för marknadsundersökningar | Eleven kan beskriva olika metoder för marknadsundersökningar. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 41 – Typer av marknadsundersökningar (9/10-15/10)
– Lektion 17 – Kvalitativa vs. kvantitativa metoder.
– Lektion 18 – Genomföra en marknadsundersökning.
v. 42 – Analys av insamlade data (16/10-22/10)
– Lektion 19 – Redovisa och analysera resultat.
– Lektion 20 – Tillämpning av resultat i marknadsföring.
6. Slutredovisning och projektarbete
Eleverna arbetar med praktiska projekt som knyter ihop kunskaperna från hela kursen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Praktisk tillämpning av kunskaper | Eleven kan presentera och försvara sina resultat. |
(Lgr 22, Marknadsföring, Gymnasiet)
v. 43-50 – Projektarbete och redovisning (23/10-17/12)
– Lektion 21-40 – Arbeta med projekt, presentationer och diskussioner.