Veckoplanering
Årskurs: åk 8
Ämne: matematik
Tema: mönster
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för olika typer av mönster och deras matematiska egenskaper. Under de två veckorna kommer fokus att ligga på att identifiera, analysera och skapa mönster genom olika matematiska metoder.
1. Introduktion till mönster och deras egenskaper
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för vad mönster är och hur de kan representeras matematiskt. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera mönster i talföljder och geometriska former, samt lära sig att formulera regler för dessa mönster.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Tal och algebra: relationer och mönster i talföljder. | Eleven kan känna igen och beskriva enkla mönster. |
(Lgr 22, Matematik, åk 7-9)
v. 47 – Introduktion till mönster och talföljder (20/11-26/11)
- Lektion 1 – Introduktion till mönster och talföljder.
- Lektion 2 – Arbeta med olika typer av talföljder.
v. 48 – Mönster i geometriska former (27/11-3/12)
- Lektion 3 – Mönster i geometriska figurer och former.
- Lektion 4 – Skapa egna geometriska mönster.
Under dessa veckor kommer eleverna att delta i praktiska övningar som syftar till att förstärka deras förståelse av mönster och hur dessa kan beskrivas matematiskt.
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen