Ämne: Matematik

Årskurs: 7–9

Veckoplanering – Positionssystemet

Årskurs: 7–9
Ämne: Matematik
Tema: Positionssystemet

Planeringen innehåller tre veckors arbete med två lektioner per vecka. Fokus ligger på förståelse av vårt talsystem och hur positioner påverkar värdet på siffrorna, vilket är centralt innehåll inom taluppfattning.

Block 1: v.15–v.17

Det här blocket syftar till att eleverna ska utveckla en god förståelse för decimal- och positionssystemet, samt kunna läsa, skriva och jämföra tal i olika former. Centralt innehåll inkluderar tal och dess användning, och kopplas till betygskriterier för att kunna göra enkla beräkningar och resonemang med tal.

LektionTemaVecka
1Introduktion till positionssystemetv.15
2Positionssystemet och tal i decimalformv.15
3Jämförelse och storleksordning av talv.16
4Räkna med tal i olika positionerv.16
5Praktiska övningar med positionssystemetv.17
6Sammanfattning och repetitionv.17

Lektion 1

Introduktion till positionssystemet där eleverna får lära sig hur tal byggs upp i bas 10-systemet. De får förståelse för hur varje position har ett värde och hur detta påverkar talets storlek. Grundläggande begrepp såsom ental, tiotal och hundratal tas upp med exempel och diskussioner.

Lektion 2

Fördjupning i positionssystemet med fokus på tal i decimalform. Eleverna tränar på att skriva tal i decimalform och förstå hur värdet förändras beroende på position även efter decimaltecknet. Övningar på platsvärden och decimaler ingår.

Lektion 3

Genomgång av hur man jämför tal genom positionssystemet och storleksordnar tal. Eleverna får arbetsblad med olika tal att sätta i ordning och resonera kring vilket tal som är störst eller minst med hjälp av positionssystemet.

Lektion 4

Räkneövningar där eleverna får addera och subtrahera tal med olika positioner och decimaler. Fokus på att använda positionssystemet för att förstå hur siffrorna påverkar resultatet.

Lektion 5

Praktiska övningar och problemlösning med positionssystemet, där eleverna arbetar i grupp eller individuellt. Fokus ligger på att använda sina kunskaper för att lösa uppgifter i praktiken.

Lektion 6

Sammanfattning av blockets innehåll och repetition av viktiga moment. Möjlighet till frågor och fördjupning samt förberedelse inför bedömning.

LektionCentralt innehållBetygskriterium E
1-6Tal och tals användning i vardagliga och matematiska sammanhang; positionssystemets uppbyggnad och sätt att beskriva tal med basen 10.Eleven kan göra enkla beräkningar samt använda och analysera matematiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Lgr22, Matematik, Åk 7–9