Ämne: Matematik
Årskurs: 4
Tema: Samband och förändring
Denna planering för matematik i årskurs 4 omfattar veckorna 20 till 24 och fokuserar på temat Samband och förändring. Syftet med planeringen är att ge eleverna en grundläggande förståelse för olika matematiska samband och hur förändringar kan uttryckas, beräknas och tolkas i olika sammanhang. Planeringen stödjer utvecklingen av problemlösningsförmåga samt elevernas förmåga att använda matematiska uttrycksformer.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Mönster och tabeller | v. 20–21 |
2 | Proportionalitet och förändring | v. 22–23 |
3 | Diagram och tolkning av data | v. 24 |
Ämnesblock 1: Mönster och tabeller – Upptäck samband genom mönster och tabeller
Det första blocket handlar om att eleverna ska upptäcka och beskriva matematiska mönster och samband, samt att använda tabeller för att strukturera information. Eleverna får öva på att identifiera regelbundenheter och uttrycka dem muntligt och skriftligt, vilket är viktigt för att kunna hantera mer komplexa samband senare.
Betygskriterierna för detta block innefattar främst förmågan att identifiera enkla mönster och göra korrekta beräkningar, vilket motsvarar de lägre betygsstegen. För högre betyg krävs en tydligare förklaring av samband och hur mönster kan vidareutvecklas.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Mönster och regelbundenheter i tal, former och bilder; att beskriva och följa dem | Eleven kan med viss säkerhet upptäcka och följa enkla mönster och samband. | Eleven kan med relativt god säkerhet identifiera och fortsätta mönster samt ge enkla förklaringar. |
[Lgr22, Matematik, Åk 1-3, delvis tillämpbart på Åk 4, Samband och förändring]
v. 20 – Upptäcka och beskriva mönster (13/5-19/5)
- Lektion 1 – Introduktion till matematiska mönster: Eleverna får undersöka och beskriva olika typer av mönster.
- Lektion 2 – Skapa egna mönster och dokumentera i tabeller: Träna på att strukturera information i tabellform.
- Övningar med konkreta material för att förstärka förståelsen.
v. 21 – Tabeller och samband (20/5-26/5)
- Lektion 1 – Använda tabeller för att visa samband: Att läsa och skapa tabeller med olika typer av data.
- Lektion 2 – Samband i tabeller: Koppla tabeller till verkliga situationer, t.ex. tid och hastighet.
- Gruppdiskussioner för att fördjupa förståelsen.
Ämnesblock 2: Proportionalitet och förändring – Grundläggande begrepp om förändring
I det andra blocket arbetar eleverna med proportionalitet, alltså hur en storlek förändras i förhållande till en annan. Fokus ligger på enkla proportionella samband och att förstå begreppet förändring i matematiska sammanhang. Det förbereder eleverna för mer avancerade problem i senare år.
Betygskriterierna innebär att eleverna ska visa förståelse för enkla proportionella samband och kunna tillämpa det i praktiska övningar och problem.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Enkla procentberäkningar, samband mellan tal i tabeller och diagram | Eleven kan med stöd göra beräkningar och ge enkla förklaringar. | Eleven kan göra enkla beräkningar och förklara samband relativt väl. |
[Lgr22, Matematik, Åk 4, Samband och förändring]
v. 22 – Introduktion till proportionalitet (27/5-2/6)
- Lektion 1 – Vad är proportionalitet?: Genomgång av begreppet och vardagliga exempel.
- Lektion 2 – Arbeta med enkla tabeller som visar proportionella samband.
v. 23 – Beräkningar och förändringsfaktor (3/6-9/6)
- Lektion 1 – Använda förändringsfaktorer i uppgifter.
- Lektion 2 – Praktiska problem med procent och enkel proportionalitet.
- Övningar i par för att lösa olika typer av förändringsproblem.
Ämnesblock 3: Diagram och tolkning av data – Visualisera och analysera förändring
Det tredje blocket fokuserar på att eleverna ska kunna läsa, tolka och själv skapa olika typer av diagram för att visualisera samband och förändring. Det stärker deras förmåga att tolka matematisk information från bilder och grafer.
Betygskriterierna avgörs av hur väl eleven kan tolka information i diagram och göra enkla förklaringar till sambanden.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsa och tolka olika typer av diagram och tabeller | Eleven kan med viss säkerhet läsa och ge enkla förklaringar. | Eleven kan läsa, tolka och ge förklaringar med viss säkerhet. |
[Lgr22, Matematik, Åk 4]
v. 24 – Arbeta med diagram (10/6-16/6)
- Lektion 1 – Introducera stapeldiagram och linjediagram.
- Lektion 2 – Skapa egna diagram utifrån insamlade data.
- Diskussion och reflektion kring vad diagrammen visar och hur de kan användas.