Veckoplanering

Årskurs: 4 Ämne: Matematik Tema: Sannolikhet och statistik
Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för sannolikhet och statistik genom olika aktiviteter och övningar. Eleverna kommer att lära sig att samla in, bearbeta och tolka data samt förstå begrepp som slump, sannolikhet och diagram.

1. Introduktion till sannolikhet och slumpmässiga händelser

Undervisningen under detta ämnesblock syftar till att introducera grundläggande begrepp inom sannolikhet och slumpmässiga händelser. Eleverna kommer att få öva sig i att identifiera och diskutera olika typer av händelser i tillvaron.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna lär sig om slumpmässiga händelser och grundläggande sannolikhet.Eleven kan använda matematiska begrepp för att beskriva och förklara sannolikhet.

(Lgr 22, Matematik, åk. 4)

v. 10 – Introduktion till sannolikhet (6/3 – 12/3)

– Lektion 1 – Introduktion till begrepp inom sannolikhet.
– Lektion 2 – Diskutera verkliga exempel på slumpmässiga händelser.

v. 11 – Spela och experimentera med sannolikhet (13/3 – 19/3)

– Lektion 3 – Genomföra ett spel med tärningar för att förstå sannolikhet.
– Lektion 4 – Samla in resultat och diskutera utfallet av spelet.

2. Samla in och tolka data

Undervisningen fokuserar på att samla in och bearbeta data. Eleverna ska lära sig att arbeta med enkäter och tabeller för att organisera information.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna lär sig att samla in och bearbeta data samt att presentera resultat.Eleven kan samla in och bearbeta data med hjälp av tabeller.

(Lgr 22, Matematik, åk. 4)

v. 12 – Genomföra en enkät (20/3 – 26/3)

– Lektion 5 – Genomföra en klassenkät för att samla data.
– Lektion 6 – Tallinjer och tabeller; organisera data.

v. 13 – Presentera insamlade data (27/3 – 2/4)

– Lektion 7 – Diskutera hur data kan presenteras.
– Lektion 8 – Skapa diagram baserat på insamlad data.

3. Beskriva och analysera data

Eleverna ska kunna beskriva och analysera insamlad data. Fokuset ligger på att förstå medelvärde, median och typvärde.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna lär sig att beräkna medelvärde, median och typvärde av en datamängd.Eleven kan beräkna medelvärde, median och typvärde.

(Lgr 22, Matematik, åk. 4)

v. 14 – Räkna ut medelvärde och median (3/4 – 9/4)

– Lektion 9 – Förklara medelvärde och median med exempel.
– Lektion 10 – Räkna ut medelvärde från en lista med data.

v. 15 – Typvärde och dess betydelse (10/4 – 16/4)

– Lektion 11 – Förklara typvärde med praktiska exempel.
– Lektion 12 – Sammanställa resultaten och diskutera.

4. Skapa och tolka diagram

Under detta ämnesblock kommer fokus ligga på att skapa och tolka olika typer av diagram, inklusive stapeldiagram, cirkeldiagram och linjediagram.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna lär sig att skapa och tolka diagram för att presentera data.Eleven kan skapa och tolka diagram utifrån insamlad data.

(Lgr 22, Matematik, åk. 4)

v. 16 – Introduktion till diagram (17/4 – 23/4)

– Lektion 13 – Genomgång av olika typer av diagram.
– Lektion 14 – Öva på att skapa ett stapeldiagram.

v. 17 – Cirkeldiagram och linjediagram (24/4 – 30/4)

– Lektion 15 – Förklara cirkeldiagram och vara kreativ med data.
– Lektion 16 – Skapa och tolka ett linjediagram.

5. Veckor utan lektioner

v. 18 – Sportlov (1/5 – 7/5)

– Ingen undervisning.

v. 19 – Sammanfattning och repetitioner (8/5 – 14/5)

– Lektion 17 – Diskutera och repetera vad vi lärt oss.
– Lektion 18 – Förbereda inför avslutande presentation av projekt.

v. 20 – Avslutande projekt (15/5 – 21/5)

– Lektion 19 – Presentera gruppexperiment.
– Lektion 20 – Utvärdera lärande och reflektion över området.

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen