Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Veckoplanering matematik Åk 6 för hela läsåret 2024/2025
Denna veckoplanering omfattar hela läsåret med start vecka 34 2024 till vecka 51 2024 för höstterminen och vecka 2 till vecka 24 2025 för vårterminen. Planeringen innehåller teman som motsvarar arbetsområdena i Matte Direkt och är kopplade till centralt innehåll i Lgr22. Med två lektioner per vecka fokuserar vi på utveckling inom taluppfattning, algebra, samband, geometri samt träning inför nationella prov.
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Hösttermin – Stora och små tal, procent, algebra, samband och muntlig NP-träning; Vårtermin – Tal, multiplikation och division, geometri, repetition och NP-träning
Block 1: v.34–41 (8 veckor)
Tema: Stora och små tal samt procent
I detta block arbetar eleverna med taluppfattning av både stora och små tal, samt procentberäkningar enligt centralt innehåll. Fokus ligger på förståelse, beräkningar och problemlösning kopplat till vardagliga situationer.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Introduktion till stora och små tal | v.34 |
2 | Taluppfattning och positionssystemet | v.34 |
3 | Addition och subtraktion med stora tal | v.35 |
4 | Multiplikation och division med stora tal | v.35 |
5 | Introduktion till procentbegreppet | v.36 |
6 | Procentberäkningar med praktiska exempel | v.36 |
7 | Procent och samband med bråk och decimaltal | v.37 |
8 | Problem med procent, procentuell förändring | v.37 |
9 | Övning och problemlösning stora och små tal | v.38 |
10 | Repetition och fördjupning procent | v.38 |
11 | Introduktion till potenser och negativa tal | v.39 |
12 | Övning och problemlösning potenser | v.39 |
13 | Problemlösning med procent och potenser | v.40 |
14 | Summativ övning och problemlösning | v.40 |
15 | Bedömning och reflektion | v.41 |
16 | Övning muntlig matematik inför nationella prov | v.41 |
Lektion 1
Denna lektion introducerar begreppen stora och små tal. Eleverna bekantar sig med hur tal skrivs i det tiobaserade systemet, hur de kan jämföra olika storlekar av tal samt grundläggande begrepp som ental, tiotal, hundratal, tusental och decimaler. Lektionen syftar till att skapa en trygg grund för kommande beräkningar.
Lektion 2
Fördjupning i positionssystemet med övningar där eleverna tränar på att placera siffror på rätt plats och förstå talens värde beroende på position. Fokus är på förståelse och möjligheten att samtala om talens uppbyggnad.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1-4 | Tal i olika former och storlekar samt positionssystemet | Eleven kan använda grundläggande talbegrepp för att lösa problem |
5-10 | Procent och samband med bråk och decimaltal | Eleven kan göra enkla procentberäkningar och visa samband |
11-15 | Potenser och problemlösning med procent | Eleven kan använda och förstå potenser i kontexter |
16 | Muntlig träning inför nationella prov | Eleven visar grundläggande förmåga att kommunicera matematisk kunskap muntligt |
Lgr22, Matematik, årskurs 6