Ämne: Matematik
Årskurs: 7–9
Veckoplanering
Denna planering omfattar matematik för årskurs 7–9 och är utformad för en period om fem veckor med två lektioner per vecka. Fokus ligger på viktiga matematiska områden som tal, algebra och geometri enligt Lgr22:s centrala innehåll och betygskriterier. Syftet är att bygga upp elevernas grundläggande förståelse av begrepp och metoder samt deras förmåga att lösa problem.
Stadie: Grundskolan
Ämne: Matematik
Tema: Tal, Algebra, Geometri
Block 1: v.23-v.27
I detta block introduceras och fördjupas elevernas kunskaper i tal och algebra, samtidigt som de börjar arbeta med grundläggande geometriska begrepp. Undervisningen fokuserar på att utveckla förståelse för olika taltyper, algebraiska uttryck och enkla ekvationer samt grundläggande geometri med fokus på figurers egenskaper och metoder för beräkning.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Tal och tals egenskaper | v.23 |
| 2 | Tal i beräkningar | v.23 |
| 3 | Algebraiska uttryck | v.24 |
| 4 | Enkel ekvationer | v.24 |
| 5 | Geometriska figurer | v.25 |
| 6 | Beräkning av omkrets och area | v.25 |
| 7 | Tal i problemlösning | v.26 |
| 8 | Mönster och samband | v.26 |
| 9 | Geometri i vardagen | v.27 |
| 10 | Sammanfattning och fördjupning | v.27 |
Lektion 1
Syftet med denna lektion är att introducera eleverna till olika typer av tal såsom naturliga tal, heltal och rationella tal samt deras egenskaper, kopplat till centralt innehåll om taluppfattning. Eleverna kommer arbeta med exempel och samtal för att utveckla en grundläggande förståelse av talstystemet.
Lektion 2
Lektionens fokus är på tal i beräkningar med grundläggande fyra räknesätt och metoder för avrundning med koppling till betygskriterier för beräkningar. Genom övningar tränar eleverna på att utföra beräkningar med olika tal och reflektera över metoder.
Lektion 3
Eleverna introduceras till algebraiska uttryck och hur de kan beskrivas och tolkas. Fokus ligger på att känna igen uttryck, förenkla och utforska begreppet variabler, enligt centralt innehåll.
Lektion 4
Undervisningen går vidare med enkla ekvationer och hur de kan lösas med grundläggande metoder. Eleverna får praktiska exempel och tränar problemlösning.
Lektion 5
Läraren introducerar geometriska figurer som trianglar, fyrhörningar och cirklar. Fokus på egenskaper och namn på olika figurer.
Lektion 6
Beräkningar av omkrets och area görs med hjälp av praktiska uppgifter och formler, som är en del av det centrala innehållet i geometri.
Lektion 7
Eleverna övar på problemlösning som innefattar tal och beräkningar, för att knyta samman tidigare lektioner och utveckla resonemang.
Lektion 8
Mönster och samband introduceras med koppling till algebra och variabler. Eleverna får visualisera och skapa egna mönster.
Lektion 9
Undervisningen ger exempel på hur geometri används i vardagen och i praktiska sammanhang, för att öka relevansen.
Lektion 10
En sammanfattande lektion där eleverna arbetar med fördjupande och repetitiva övningar inom samtliga tre teman från blocket.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 1-2 | Taluppfattning och tals användning, olika tals egenskaper | Eleven kan under handledning använda tal i olika sammanhang och utföra enkla beräkningar. |
| 3-4 | Algebraiska uttryck, enkla ekvationer | Eleven kan lösa enkla ekvationer och förenkla algebraiska uttryck samt förklara vad en variabel är. |
| 5-6 | Geometriska figurer, beräkning av omkrets och area | Eleven beskriver egenskaper hos geometriska figurer och kan beräkna omkrets samt area av enkla figurer. |
| 7-8 | Problemlösning med tal och samband | Eleven kan lösa enkla problem som innefattar tal, mönster och samband. |
| 9-10 | Geometri och tillämpning | Eleven visar grundläggande förståelse för geometrins användning i vardagliga situationer. |
[Lgr22, Matematik, Åk 7-9]
Planeringen tar hänsyn till att inga lov eller nationella prov krockar med undervisningen under den aktuella perioden.