Ämne: Matematik
Årskurs: 4–6
Planering: 4 veckors översikt
Tidsperiod: 4 veckor (exakta veckor kan specificeras vid behov)
Lektioner per vecka: 2 lektioner á 50 minuter
| Vecka | Teman | Mål och innehåll | Aktiviteter |
|---|
| Vecka 1 | Taluppfattning och tals användning | - Förstå och använda heltal och decimaltal
- Träna addition och subtraktion med större tal
| - Genomgång av talens uppbyggnad
- Övningar i addition och subtraktion i par
- Spel och praktiska uppgifter med tal
|
| Vecka 2 | Multiplikation och division | - Fördjupning i multiplikationstabeller
- Introduktion till division med rest
| - Multiplikationsövningar i grupp
- Praktiska divisionsexempel
- Problemlösning med multiplikation och division
|
| Vecka 3 | Geometri och mätning | - Känna igen och namnge geometriska former
- Mäta längd, area och omkrets
| - Utforska geometriska former med hjälp av material
- Mätningsövningar med linjal och måttband
- Räkna ut area och omkrets på enkla figurer
|
| Vecka 4 | Problemlösning och repetition | - Sammanfattning av tidigare teman
- Strategier för problemlösning
| - Repetitionsövningar i grupp och individuellt
- Problemlösningsuppgifter med fokus på tillämpning
- Diskussion och reflektion kring olika lösningsmetoder
|
Relaterade planeringar
- Planering HT. Åk. 4. Matematik – Taluppfattning, geometri, mätning och algebra
- Planering. HT. Åk. 6. Matematik – Taluppfattning, algebra, geometri, statistik och sannolikhet
- Planering. HT. Åk. 6. Matematik – Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik
- [Prov]. Matematik. Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring. [Åk 6]
- [Prov]. Matematik. Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring. [Åk 6]