Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Tid, Statistik och Tal 1–10 000
Tidsperiod: v.31–v.45, 2025-07-28 till 2025-11-10
Lektioner per vecka: 4
Block 1: v.31-v.37 – Tid och Taluppfattning 1–10 000
I detta block får eleverna förstå och använda begrepp kring tid såsom minuter, timmar, dygn och klockslagen. Eleverna övar sig i att läsa och skriva tid samt utför uppgifter där de ställer frågor och löser problem med hjälp av tid. Samtidigt integreras träning av taluppfattning inom 1–10 000, där eleverna arbetar med att rangordna, jämföra och avrunda tal.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till tid och klockan | v.31 |
| 2 | Enheter för tid: minuter, timmar | v.31 |
| 3 | Problemlösning med tid | v.32 |
| 4 | Tal och antal 1–10 000: introduktion | v.32 |
| 5 | Jämföra och ordna tal | v.33 |
| 6 | Avrundning av tal | v.33 |
| 7 | Klockslag och tidslinjer | v.34 |
| 8 | Problemlösning med tid och tal | v.34 |
| 9 | Skriva och läsa tidtabeller | v.35 |
| 10 | Taluppfattning: addition och subtraktion | v.35 |
| 11 | Praktiska övningar med klockan | v.36 |
| 12 | Tal och antal: större tal i vardagen | v.36 |
| 13 | Problemlösning med tid och tal | v.37 |
| 14 | Repetition av tema Tid | v.37 |
| 15 | Diagnos eller självbedömning | v.37 |
Block 2: v.38-v.45 – Statistik och Taluppfattning
Detta block fokuserar på statistik och hur data kan samlas in, organiseras och tolkas med diagram. Eleverna tränar att ställa frågor, samla in data och presentera den med hjälp av tabeller och stapeldiagram. Taluppfattning 1–10 000 fortsätter integrerat med fokus på statistikuppgifter och problemlösning.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 16 | Introduktion till statistik | v.38 |
| 17 | Att samla in data | v.38 |
| 18 | Tabeller och diagram | v.39 |
| 19 | Läsning och tolkning av diagram | v.39 |
| 20 | Problemlösning i statistik | v.40 |
| 21 | Taluppfattning: addition, subtraktion och multiplikation | v.40 |
| 22 | Att ställa frågor och dra slutsatser | v.41 |
| 23 | Statistik i vardagen | v.41 |
| 24 | Repetition av statistik och tal | v.42 |
| 25 | Projekt: samla och presentera data | v.42 |
| 26 | Diagnos eller självbedömning | v.43 |
| 27 | Extra övningar: tal och statistik | v.44 |
| 28 | Sammanfattning och avslutning | v.45 |
| 29 | Reserv eller extra repetition | v.45 |
| 30 | Reserv eller extra repetition | v.45 |