Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Matematik. Uppställning och addition. v. 46 – v. 47. [Åk. 1 – 3]

Veckoplanering

Årskurs: 2 Ämne: Matematik Tema: Uppställning och addition
Denna planering syftar till att introducera eleverna till uppställning vid addition och hjälpa dem att förstå och tillämpa olika strategier för att lösa additionsuppgifter. Eleverna får också öva på att använda uppställning för att räkna ut summor i flergestaltade uppgifter.

1. Introduktion till uppställning vid addition

Undervisningen under dessa två veckor syftar till att hjälpa eleverna att förstå och använda uppställning vid addition av större tal. Genom praktiska övningar och exempel kommer eleverna att träna på att lägga upp additionen korrekt och räkna samman siffrorna.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Att använda grundläggande aritmetiska metoder. Eleven kan genomföra enkla additioner.

*(Lgr 22, Matematik, åk. 1-3)*

v. 46 – Förståelse för additionens uppställning (12/11 – 18/11)

– Lektion 1 – Introduktion till uppställning: Vi går igenom vad uppställning innebär och varför det är viktigt.
– Lektion 2 – Praktiska övningar: Eleverna får öva på att ställa upp och lösa additionsuppgifter.

v. 47 – Fortsatt praktik och tillämpning av uppställning (19/11 – 25/11)

– Lektion 3 – Rotering av uppgifter: Eleverna får arbeta med olika typer av addition med uppställning.
– Lektion 4 – Problemlösning med uppställning: Eleverna tränar på att använda uppställning i problemlösande kontext.

Uppföljning

Du kan nu ge mig nya instruktioner.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp
×