Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Vinklar med bilduppgift
Veckoplanering
Denna planering för åk 5 i matematik fokuserar på temat vinklar, där eleverna under en veckas tid får arbeta med både matematiska begrepp kring vinklar och en bilduppgift kopplad till vinklar. Syftet är att ge eleverna en grundläggande förståelse för olika typer av vinklar och hur man kan mäta och använda dem i praktiska uppgifter.
| Block | Tema | Veckor |
|---|---|---|
| 1 | Vinklar och bilduppgift | v. 1 |
Ämnesblock 1: Vinklar och bilduppgift – grunder och tillämpning i bild
I detta block fokuserar vi på att eleverna ska lära sig om vinklar – hur man känner igen och namnger olika typer av vinklar (t.ex. spetsiga, räta, trubbiga) samt hur man mäter vinklar med gradskiva. Bilduppgiften innebär att eleverna ska skapa en bild med hjälp av olika vinklar, vilket också tränar deras förmåga att använda matematiskt språk och begrepp på ett kreativt sätt. Blocket är valt för att det centrala innehållet i matematik för åk 4–6 tydligt poängterar vikten av att arbeta med geometriska begrepp i praktiska sammanhang.
Betygskriterierna för detta block handlar om elevens förståelse och förmåga att använda begreppen om vinklar samt att kunna ge och följa instruktioner vid den kreativa bilduppgiften.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Geometriska objekt och deras egenskaper, såsom vinklar och symmetrier. | Eleven visar grundläggande kunskaper om vinklar och kan med viss hjälp mäta och använda dem i en bild. | Eleven visar goda kunskaper och kan självständigt mäta och använda vinklar samt beskriva dem i bilduppgiften. |
Källa: Lgr22, Matematik, Åk 4-6
v. 1 – Vinklar och bilduppgift (3 lektioner inom veckan)
- Lektion 1 – Introduktion till vinklar: vad är en vinkel? Genomgång av spetsiga, räta och trubbiga vinklar, introduktion till gradskiva och mätning.
- Lektion 2 – Praktisk övning i att mäta vinklar och känna igen dem i olika geometriska figurer.
- Lektion 3 – Bilduppgift: skapa en bild med hjälp av olika vinklar, använda matematiskt språk för att beskriva de vinklar som förekommer i bilden.
Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Lektion: 3
Tema: Vinklar med bilduppgift
Lektionsplanering för lektion 3: Bilduppgift med vinklar
Denna lektion syftar till att eleverna ska tillämpa sina kunskaper om vinklar genom en kreativ bilduppgift där de använder olika vinklar för att skapa en bild. Lektionen tränar både deras geometriska förståelse och förmåga att beskriva matematiska begrepp muntligt och skriftligt.
Mål
- Eleverna kan använda och känna igen olika typer av vinklar (spetsiga, räta, trubbiga) i sin bild.
- Eleverna kan mäta och ange vinklar med gradskiva.
- Eleverna tränar sitt matematiska språk genom att beskriva vinklarna i sin bild.
Tidsåtgång
50 minuter
Material
- Gradskivor till varje elev eller par
- Papper och färgpennor/färger
- Eventuellt mallar eller exempelbilder på vinklar
Lektionens innehåll och arbetsgång
- Introduktion (ca 10 min)
- Kort repetition av vad vinklar är och de olika typerna av vinklar.
- Visa exempelbilder där olika vinklar syns tydligt.
- Huvudaktivitet (ca 30 min)
- Eleverna skapar en egen bild där de använder olika vinklar. Bilden ska innehålla minst tre olika vinklar (spetsig, rät, trubbig).
- Eleverna använder gradskiva för att mäta och kontrollera sina vinklar under arbetets gång.
- Eleverna kan eventuellt samarbeta i par för att diskutera och hjälpa varandra.
- Avslutning och reflektion (ca 10 min)
- Eleverna visar sina bilder för klassen och berättar vilka vinklar de använt och hur de mätt dem.
- Kort diskussion om varför det är viktigt att kunna mäta och förstå vinklar i olika sammanhang.