Ämne/Kurs: Naturguidning 1
Årskurs: Gymnasiet
Tema: Naturguidning och friluftsliv
| Block | Tema | Veckor |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion och planering | v. 34–39 |
| 2 | Utrustning och materialhantering | v. 40–45 |
| 3 | Säkerhet, olycksrisker och första hjälpen | v. 46–51 |
| 4 | Allemansrätt, lagar och regler | v. 2–7 |
| 5 | Växter, djur och ekologiska samband | v. 8–13 |
| 6 | Orientering och kartkunskap | v. 14–19 |
| 7 | Eldning och matlagning i naturen | v. 20–25 |
| 8 | Handledning och guidning | v. 26–31 |
Ämnesblock 1: Introduktion och planering av naturaktiviteter
Det här inledande blocket fokuserar på att skapa förståelse för kursens syfte och mål. Eleverna får lära sig grundläggande planering och organisering av naturaktiviteter, med hänsyn till deltagarnas förutsättningar som ålder och erfarenhet. Blocket ger en viktig grund för att kunna genomföra aktiviteter och naturguidningar på ett säkert och anpassat sätt.
Syftet är att eleverna ska utveckla förmåga att organisera och planera aktiviteter samt förstå vikten av anpassning och ansvarstagande. Detta kopplas till kursens centrala innehåll och de första betygskriterierna om samråd med handledare och problemlösning.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Planering och genomförande av aktiviteter för vistelse i naturen. | Eleven genomför i samråd med handledare olika aktiviteter. Resultatet är tillfredsställande. | Eleven planerar efter samråd med handledare, genomför aktiviteter med tillfredsställande resultat. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 34 – Introduktion till kursen och planering av aktiviteter (22/8-28/8)
- Lektion 1 – Kursintroduktion och genomgång av kursmål, centralt innehåll och betygskriterier.
- Lektion 2 – Planering av kortare och längre naturaktiviteter, anpassning efter deltagarnas behov.
v. 35 – Organisering och säkerhet vid naturaktiviteter (29/8-4/9)
- Lektion 1 – Praktisk planering i små grupper, säkerhetsaspekter i planeringen.
- Lektion 2 – Diskussion om deltagarnas förutsättningar och anpassningar.
v. 36 till 39 – Genomförande av enklare naturaktiviteter (5/9-2/10)
- Lektioner med fokus på praktisk genomförande av olika naturaktiviteter efter planering.
- Feedback och reflektion kring genomförda aktiviteter.
Ämnesblock 2: Utrustning och materialhantering för naturaktiviteter
Eleverna utvecklar kunskap om olika typer av utrustning och material som används vid aktiviteter i naturen. Fokus ligger på utrustningens konstruktion, funktion och vård för att kunna använda den på ett hållbart och säkert sätt. Detta är viktigt för att eleverna ska kunna arbeta praktiskt och professionellt inom naturguidning.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Val av utrustning och material för aktiviteter i naturen. | Eleven väljer och vårdar utrustning i samråd med handledare, löser problem som uppstår. | Eleven väljer och vårdar utrustning efter samråd, hanterar utrustningen med säkerhet och kontroll. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 40–45 – Val, användning och vård av utrustning (3/10-13/11)
- Lektioner om olika typer av utrustning för vandring, orientering, eldning m.m.
- Praktiska övningar i att använda och underhålla utrustningen.
- Diskussion om miljö och säkerhet vid utrustningsval.
Ämnesblock 3: Säkerhet, olycksrisker och första hjälpen vid naturaktiviteter
I detta block fokuseras säkerhetsarbete, riskbedömningar och åtgärder vid olyckor. Eleverna ska utveckla kunskaper om säkerhetsbestämmelser, första hjälpen och livräddning för att kunna skapa trygga naturupplevelser.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Planering av säkerhet och första hjälpen. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser, gör enkel bedömning av olycksrisker och åtgärdar vid tillbud. | Eleven gör en välgrundad bedömning av olycksrisker och vidtar åtgärder vid olycksfall och tillbud. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 46–51 – Säkerhet och första hjälpen (14/11-22/12)
- Lektioner om riskbedömning och tryggheten i naturen.
- Första hjälpen och livräddning, praktiska övningar.
- Diskussion om lagar och bestämmelser kopplade till säkerhet.
Ämnesblock 4: Allemansrätt, lagar och andra bestämmelser
Det här blocket belyser vad lagen och allemansrätten innebär för naturaktiviteter och miljöskydd. Elever ska lära sig att arbeta enligt dessa regler för att skydda naturen och människors säkerhet.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Lagar och bestämmelser samt allemansrätten. | Eleven redogör översiktligt för lagar och bestämmelser. | Eleven redogör utförligt och arbetar i enlighet med lagar och bestämmelser. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 2–7 – Allemansrätt och lagstiftning (8/1-18/2)
- Lektioner med fokus på rättigheter, skyldigheter och miljöhänsyn i naturen.
- Diskussion om praktiskt arbete utifrån lagar och bestämmelser.
Ämnesblock 5: Växter, djur och ekologiska samband i naturen
Eleverna får kunskap om naturens biologiska mångfald, växter, djur och ekologi. Detta ökar förståelsen för naturens komplexitet och hur man kan förmedla dessa kunskaper i guidning.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Information om växter, djur och ekologiska samband. | Eleven informerar med viss säkerhet om växter, djur och samband. | Eleven informerar med säkerhet och gör anpassningar till målgruppen. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 8–13 – Naturens mångfald och ekologi (19/2-1/4)
- Lektioner och fältstudier om växter, djur och deras samspel.
- Diskussion och informationsövningar kopplat till naturguidning.
Ämnesblock 6: Orientering med och utan tekniska hjälpmedel
Blocket behandlar metoder för orientering i naturen, både med kartor och digital teknik. Orienteringskunskap är grundläggande för att kunna guida och bli trygg i olika miljöer.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Orientering med och utan tekniska hjälpmedel. | Eleven genomför enklare orientering efter samråd med handledare. | Eleven visar säkerhet i orientering med och utan tekniska hjälpmedel. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 14–19 – Kartkunskap och orientering (2/4-13/5)
- Praktiska orienteringsövningar ute i naturen.
- Genomgång av kartsymboler och digitala hjälpmedel.
Ämnesblock 7: Eldning och matlagning under varierande förhållanden i naturen
Praktiska kunskaper i eldning och matlagning ingår för att kunna genomföra längre friluftsaktiviteter. Fokus ligger på säkerhet, miljöhänsyn och praktiska färdigheter.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Eldning och matlagning under varierande förhållanden. | Eleven genomför med stöd enklare eldning och matlagning. | Eleven genomför säkert och självständigt eldning och matlagning. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 20–25 – Eldning och matlagning i naturen (14/5-24/6)
- Praktiska lektioner om säker eldning och matlagning.
- Diskussion om miljöhänsyn och lagar vid eldning.
Ämnesblock 8: Handledning och guidning av deltagare i naturen för rikare naturupplevelser
Elever tränar på att informera och guida olika målgrupper utifrån deras behov och förutsättningar. Fokus ligger på kommunikation, anpassning samt att skapa intresse och förståelse för naturen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|---|---|---|
| Handledning av aktuella målgrupper, informationsförmedling. | Eleven ger viss säkerhet information och anpassar efter målgrupp. | Eleven informerar med säkerhet, gör anpassningar och ger avancerade svar på frågor. |
[Lärarhandledning, Naturguidning 1, Gy11]
v. 26–31 – Handledning och guidning (25/6-29/7)
- Övningar i muntlig guidning och handledning av grupper.
- Anpassning av information efter målgrupp och sammanhang.