Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Pedagogisk kartläggning. Elevens trivsel, styrkor, utmaningar och stödbehov. 6 v. [Åk. 4 – 6]

Pedagogisk kartläggning

Årskurs: 6

Ämne: Pedagogisk kartläggning

Veckoplanering

Denna pedagogiska kartläggning sammanfattar vårdnadshavarens svar om elevens trivsel, relationer, styrkor, utmaningar samt behov i skolan. Syftet är att ge en helhetsbild av elevens situation och underlag för fortsatt stöd och anpassningar i undervisningen.

Block Tema Veckor
1 Elevens trivsel och relationer v. 1–2
2 Elevens styrkor och utmaningar v. 3–4
3 Behov av stöd och lärstrategier v. 5–6

Ämnesblock 1: Elevens trivsel och relationer i skolan

Det här blocket fokuserar på hur eleven trivs socialt i skolan, hans relationer till både elever och personal samt hur han upplever skolan generellt. Informationen visar att eleven trivs socialt med kamrater, men har viss oro och sämre självförtroende kopplat till presentationer. Relationerna till personal är mer problematiska då eleven behöver tryggare och färre kontakter för att känna sig säker. Denna del är baserad på vårdnadshavarens beskrivning av elevens sociala situation och känslor.

Sammanfattningsvis visar betygskriterier att eleven behöver utveckla trygghet i sociala sammanhang och samarbeten, vilket är grundläggande för fortsatt lärande och utveckling.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Sociala relationer och samspel i olika sammanhang Eleven kan i huvudsak fungera i sociala sammanhang och samarbeten. Eleven kan med viss säkerhet fungera i sociala sammanhang och samarbeten.

[Lgr22, Åk 6, Svenska och Samhällskunskap]

v. 1 – Trivsel och sociala relationer (datum)

  • Lektion 1 – Diskussion om elevens sociala trivsel: Fokusera på vad som fungerar bra socialt.
  • Lektion 2 – Reflektion kring relationer till lärare och övrig personal: Behov av trygghet och färre kontakter.

v. 2 – Kommunikation och oro kring presentationer (datum)

  • Lektion 1 – Samtal om elevens oro vid presentationer och försämrat självförtroende.
  • Lektion 2 – Strategier för att hantera presentationsångest: Introduktion till stödåtgärder.

Ämnesblock 2: Elevens styrkor och utmaningar

Detta block beskriver elevens styrkor såsom social förmåga, empati och personlighet samt de utmaningar eleven möter, exempelvis svårigheter att fokusera, starta upp arbeten och känslighet för intryck. Syftet är att kartlägga vilka resurser eleven har och vilka hinder som kan påverka lärandet negativt.

Betygskriterier fokuserar på elevens förmåga att hantera och anpassa sig till svårigheter, samt att använda sina styrkor i lärprocessen.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Strategier för att hantera utmaningar i lärandet Eleven kan använda enkla strategier för att hantera svårigheter. Eleven visar förmåga att använda utvecklade strategier för att lösa problem.

[Lgr22, Åk 6, Specialpedagogik]

v. 3 – Identifikation av styrkor (datum)

  • Lektion 1 – Kartläggning av elevens sociala och personliga styrkor.
  • Lektion 2 – Gruppdiskussion och exempel på hur styrkor kan användas i skolarbetet.

v. 4 – Hantering av utmaningar (datum)

  • Lektion 1 – Identifiera svårigheter och hur de påverkar arbetsinsats och koncentration.
  • Lektion 2 – Arbete med individuella strategier och verktyg för fokus och uppstart.

Ämnesblock 3: Behov av stöd och lärstrategier

I detta block behandlas de behov av stöd, anpassningar och undervisningsstrategier som eleven har. Bland annat tydlig struktur, korta arbetspass, hjälp vid varje uppgift och trygg relation till lärare. Dessutom beaktas den upplevda bristen på tidigare utredningar och vikten av att skolan tar vårdnadshavarens önskemål på allvar.

Betygskriterierna kopplas till elevens förmåga att ta emot anpassningar och använda lärstrategier vid stöd.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Anpassningar och lärstrategier för elever med behov Eleven kan ta emot och använda enkla stödåtgärder i arbetet. Eleven kan på ett fungerande sätt tillgodogöra sig lärstrategier med stöd.

[Lgr22, Åk 6, Specialpedagogik]

v. 5 – Genomgång av stödbehov (datum)

  • Lektion 1 – Diskussion om elevens behov av tydlig struktur och stöd vid uppgifter.
  • Lektion 2 – Planering av anpassningar och individuellt stöd.

v. 6 – Implementering av lärstrategier och uppföljning (datum)

  • Lektion 1 – Praktisk träning i korta arbetspass och hantering av arbetsuppgifter.
  • Lektion 2 – Uppföljning av stödåtgärder och justering av anpassningar.

Pedagogisk kartläggning – Sammanfattning

Vårdnadshavaren beskriver att eleven i årskurs 6 trivs socialt i skolan och har goda relationer med sina kamrater. Eleven upplevs som social, empatisk och omtyckt av andra elever. Däremot finns en betydande oro kopplad till presentationer och en låg självkänsla, vilket har funnits sedan lågstadiet. Detta har påverkat elevens motivation, då hen lätt ger upp vid svårigheter. Relationerna till skolans personal är mer utmanande, då eleven behöver färre och tryggare kontaktpersoner för att känna sig bekväm.

Elevens styrkor består främst i en positiv social förmåga och en fin personlighet, medan utmaningarna är koncentrationssvårigheter, svårigheter att påbörja uppgifter samt en hög känslighet för intryck från omgivningen. Eleven lär sig bäst i miljöer med tydlig struktur, korta arbetsperioder och när hen har hjälp med varje uppgift. En nära och trygg relation till läraren är också viktig för elevens inlärning.

Trots att behov av stöd och hjälp har påtalats av vårdnadshavaren under flera år, finns inga tidigare utredningar dokumenterade. Samarbetet med skolan har varit ojämnt och vårdnadshavaren upplever att stödinsatser inte alltid har dokumenterats eller getts kontinuerligt, även om hen känner sig mer hörd under årskurs 6.

Hemmiljön är lugn och aktiv, även om familjen är påverkad av en sjuk familjemedlem och en storebror med ADHD som kräver mycket uppmärksamhet. Sammanfattningsvis är eleven en ambitiös person som vill lyckas, och det är viktigt att bemöta honom utifrån hans förutsättningar och behov av trygghet och struktur för att främja en fortsatt positiv utveckling i skolan.

Giska kartläggning

Klasslärare: Maria Jansizjan

Skolbakgrund

  1. Vad känner du till om elevens skolbakgrund?
    Eleven har alltid haft svårt för att koncentrera sig och arbeta under längre stunder. Att läsa har inte alltid varit lätt och blir svårare med åren.

Närvaro

  1. Hur ser elevens närvaro/ frånvaro ut?
    Eleven har väldigt god närvaro i skolan.
  2. Vad säger eleven själv om eventuell frånvaro?
    (Ej angivet)

Kunskapsutveckling

  1. Hade eleven godkända betyg i samtliga ämnen vid senaste betygsättningen?
    Ja, men inte i alla ämnen. I svenska var eleven på gränsen och riskerar under vårterminen att få betyget F.

Stödinsatser

  1. Har eleven extra anpassningar i något/ några ämnen?
    Ja.
  2. Om ja, finns dessa dokumenterade i Vklass?
    Ja.
  3. Beskriv samarbetet kring eventuella extra anpassningar sett ut under terminen?
    Eleven ingår i ett mindre sammanhang där han får stöd i specifikt matematik och svenska. Finns tid över under arbetspassen får eleven även stöd i andra ämnen. Eleven är där ca 6 pass i veckan.
  4. Beskriv vad du vet om tidigare stödinsatser kring eleven.
    Eleven har tidigare haft lästräning tillsammans med speciallärare. Eleven har även fått följa med en annan elev och hens elevassistent och arbetat i ett mindre sammanhang.

Trygghet, trivsel och socialt samspel

  1. Beskriv hur du upplever att trygghet och trivsel ser ut i skolan för eleven
    Bra.
  2. Beskriv hur du upplever att elevens relationer med andra jämnåriga på skolan fungerar
    Bra.
  3. Beskriv hur du upplever att elevens relationer med vuxna på skolan fungerar
    Bra om han känner sig trygg.

Vårdnadshavarkontakt

  1. Beskriv vad som har framkommit i kontakten med elevens vårdnadshavare angående frånvaro, kunskapsutveckling och trivsel.
    (Ej angivet)

Övrigt

  1. Övrig information om elevens lärandesituation som är relevant för utredningen av elevens behov för särskilt stöd.
    Eleven är i behov av ett mindre sammanhang för att få rätt stöd och rätt förutsättningar att lyckas. Eleven visar frustration vid sammanhang som är kravfyllda. Eleven behöver utrymme där han kan få återhämtning och lugn och ro då eleven har väldigt svårt för att koncentrera sig och ofta mynnar ut i att man blir distraherad eller stör andra.

Giska kartläggning – Sammanfattning

Klassläraren Maria Jansizjan beskriver eleven som har haft svårigheter med koncentrationen och att arbeta under längre stunder sedan tidigare år. Läsförmågan har också varit utmanande och har försämrats över tid. Trots de svårigheterna har eleven en mycket god närvaro i skolan. Vid den senaste betygsättningen var eleven godkänd i flera ämnen, men riskerar att få underkänt i svenska under vårterminen.

Eleven har extra anpassningar främst i matematik och svenska, där hen får stöd i ett mindre sammanhang under cirka sex arbetspass i veckan. Om tid finns, erbjuds även stöd inom andra ämnen. Dessa insatser är dokumenterade i Vklass. Tidigare har eleven deltagit i lästräning med speciallärare och arbetat i mindre grupper tillsammans med elevassistent.

Tryggheten och trivseln i skolan beskrivs som god, liksom elevens relationer med både jämnåriga och vuxna, förutsatt att eleven känner sig trygg. Eleven behöver dock ett mindre sammanhang för att kunna få rätt stöd och lyckas i skolarbetet. Situationen kan orsaka frustration, särskilt i kravfyllda sammanhang, och eleven behöver möjlighet till återhämtning och lugn för att kunna hantera koncentrationssvårigheter som annars kan leda till distraktion eller påverka andra.

Sammanfattningsvis är det viktigt att eleven fortsätter få anpassat stöd i trygg miljö med återhämtningsmöjligheter för att främja lärande och välmående.


Modern Tillbaka-knapp
×