Veckoplanering

Redogörelse:

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Den retoriska arbetsprocessen
Denna planering syftar till att fördjupa elevernas förståelse av den retoriska arbetsprocessen efter att ha gått igenom “intellectio”. Under denna period kommer fokus att ligga på de resterande delarna som är viktiga för att genomföra en fullständig retorisk analys och produktion.

1. Genomgång av retoriska faser och dess tillämpningar

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för den retoriska arbetsprocessen. Vi kommer att fokusera på de specifika faser som följer efter “intellectio”, inklusive “dispositio”, “elocutio”, och “memoria” samt att öva praktiskt på dessa delar. Genom praktiska övningar och diskussioner ska eleverna kunna tillämpa teorin på egna retoriska projekt.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Retoriska begrepp och processer, inklusive “dispositio”, “elocutio” och “memoria”.Eleven kan redogöra för centrala element i retorisk arbetsprocess och dess tillämpning.

*(Gy 22, Retorik)*

v. 46 – Introduktion till “dispositio” (12/11-18/11)

– Lektion 1 – Genomgång av “dispositio” och dess funktioner i en retorisk text.
– Diskussion om tydliga och strukturerade presentationer.

v. 47 – Fördjupning: “elocutio” och stilistik (19/11-25/11)

– Lektion 2 – Arbeta med stilistiska medel, språklig variation och elocutio.
– Praktiska övningar för att förbättra stil och uttryck.

v. 48 – Retorisk minnesteknik: “memoria” (26/11-2/12)

– Lektion 3 – Öva minnestekniker, repetitionstekniker och retoriska strategier.
– Diskutera betydelsen av minne i tal och presentationer.

v. 49 – Sammanfattning och tillämpning (3/12-9/12)

– Lektion 4 – Tillämpa lärdomar från de tre delarna i egna retoriska projekt.
– Förberedelse inför eventuella presentationer och redovisningar.