Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Talanalys
Denna planering syftar till att utforska och analysera olika tal och deras retoriska element. Under de kommande fyra veckorna kommer eleverna att få möjlighet att både lyssna på, läsa och analysera olika tal, med fokus på struktur, stil och övertygande tekniker.

1. Talanalys av kända tal och deras retoriska strategier

Undervisningen under dessa veckor syftar till att använda kända exempel på tal för att förstå vilken retorik som används för att påverka och övertyga publiken. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera och analysera olika retoriska grepp och strategier.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Retoriska och stilistiska drag i olika typer av tal.Eleven kan med viss säkerhet analysera källmaterial och uttrycka olika retoriska grepp.

(Lgr 22, Retorik, gymnasiet)

v. 11 – Introduktion och analys av klassiska tal (13/3-19/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till talanalys och retoriska begrepp.
  • Lektion 2 – Analys av Martin Luther King Jr:s “I Have a Dream”.
v. 12 – Fortsatt arbete med talanalys (20/3-26/3)
  • Lektion 3 – Gruppdiskussioner om talets påverkan och struktur.
  • Lektion 4 – Studera och analysera Malala Yousafzai’s tal.
v. 13 – Retoriska tekniker och deras tillämpning (27/3-2/4)
  • Lektion 5 – Föreläsning om retoriska tekniker och stilfigurer.
  • Lektion 6 – Praktisk övning i att identifiera retoriska tekniker.
v. 14 – Presentation av analyserade tal (3/4-9/4)
  • Lektion 7 – Presentationer av gruppernas talanalyser.
  • Lektion 8 – Sammanfattning och diskussion om talens effekt och betydelse.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.