# Veckoplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Samhällskunskap 1a1
**Tema:** Massmedier och deras demokratiska roll
Denna planering syftar till att fördjupa elevernas förståelse för massmediernas betydelse i det demokratiska samhället. Eleverna kommer att analysera hur massmedier fungerar, deras påverkan samt hur man kritiskt kan bedöma information och nyhetskällor.
## 1. Massmediernas funktion och påverkan i ett demokratiskt samhälle
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Massmediernas roll i det demokratiska samhället. | Eleven kan redogöra för massmediers betydelse för pluralism och yttrandefrihet. |
(Lgy 11, Samhällskunskap 1a1)
### v. 47 – Introduktion till massmediernas grundläggande funktioner (20/11-26/11)
– **Lektion 1:** Introduktion till massmedier
Moment/övning: Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka och presentera olika typer av massmedier (TV, radio, tidningar, internet). Varje grupp skapar en kort presentation om sin typ av media och dess särskilda kännetecken.
– **Lektion 2:** Massmediernas påverkan
Moment/övning: Klassdiskussion om hur massmedier kan påverka politiska beslut och offentliga åsikter. Eleverna får analysera en aktuell nyhet och diskutera dess möjliga påverkan på opinionen.
– [Röd dag] – Alla helgons dag (4/11).
### v. 48 – Yttrandefrihet och ansvar inom journalistik (27/11-3/12)
– **Lektion 3:** Yttrandefrihetens betydelse
Moment/övning: Genomgång av lagar och rättigheter kopplade till yttrandefrihet. Eleverna delas in i mindre grupper och får diskutera olika fall där yttrandefriheten har utmanats, med fokus på journalistik.
– **Lektion 4:** Journalistiska etiska riktlinjer
Moment/övning: Eleverna får läsa och kritisera olika journalistiska artiklar med fokus på etiska riktlinjer. De får arbeta med en checklist som hjälper dem att identifiera brister i artiklarna.
Avslutande reflektionsuppgift där eleverna skriver en kort text om vad de anser är viktigast inom journalistikens etik.
– [Temadag] – Internationella mänskliga rättighetsdagen (10/12).
### v. 49 – Mediekritik och konsumtion av nyheter (4/12-10/12)
– **Lektion 5:** Mediekritikens betydelse
Moment/övning: Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att analysera en nyhetssajt och bedöma nyheternas trovärdighet utifrån faktorer som källa, upphov och redaktionell policy. Varje grupp presenterar sina resultat för klassen.
– **Lektion 6:** Desinformation och sociala medier
Moment/övning: Genomgång av hur desinformation sprids. Eleverna får exempelvis arbeta med en övning där de får läsa och värdera exempel på falska nyheter. Därefter diskuteras i helklass de konsekvenser som desinformation kan ha för demokratin.
## Examination
För att avsluta temaarbetet kan följande moment användas för examination:
– **Individuell skriftlig inlämning:** Eleverna skriver en uppsats där de analyserar massmediernas demokratiska roll och dess påverkan på samhället. Uppsatsen ska innehålla referenser till både teori och praktiska exempel, med en tydlig bedömningsmatris med kriterier för E-nivå samt högre nivåer.
– **Grupppresentation:** Varje grupp presenterar sina resultat från övningarna under vecka 47 och 48, med fokus på vad de lärde sig om massmedier, yttrandefrihet och etik. Presentationerna bedöms utifrån samarbete, innehåll och presentationsteknik.
– **Mediekritik-uppgift:** Eleverna gör en mediekritik av en aktuell nyhetsartikel, där de ska inkludera sina tidigare lärdomar om trovärdighet och journalistisk etik. Bedömning baseras på hur väl de applicerat de lärda kunskaperna.
## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen