Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet Ämne: Samhällskunskap 1a1 Tema: Massmedier och deras demokratiska roll
Denna planering syftar till att fördjupa elevernas förståelse för massmediernas betydelse i det demokratiska samhället. Eleverna kommer att analysera hur massmedier fungerar, deras påverkan samt hur man kritiskt kan bedöma information och nyhetskällor.
1. Massmediernas funktion och påverkan i ett demokratiskt samhälle
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Massmediernas roll i det demokratiska samhället. | Eleven kan redogöra för massmediers betydelse för pluralism och yttrandefrihet. |
(Lgy 11, Samhällskunskap 1a1)
v. 47 – Introduktion till massmediernas grundläggande funktioner (20/11-26/11)
- Lektion 1 – Introduktion till massmedier: Vilka är de olika typerna av massmedier (TV, radio, tidningar, internet) och vad kännetecknar varje typ?
- Lektion 2 – Diskutera massmediernas påverkan på opinion och politik: Hur kan massmedier forma människor åsikter? Vilka exempel kan vi se i praktiken?
- [Röd dag] – Alla helgons dag (4/11).
v. 48 – Yttrandefrihet och ansvar inom journalistik (27/11-3/12)
- Lektion 3 – Genomgång av yttrandefrihet: Vad innebär det och varför är det centralt i en demokrati? Diskussion kring lagar som skyddar yttrandefrihet.
- Lektion 4 – Journalistiska etiska riktlinjer: Vilket ansvar har journalister? Hur arbetar de för att säkerställa korrekthet och objektivitet? Övning i att bedöma olika mediekällor.
- [Temadag] – Internationella mänskliga rättighetsdagen (10/12).
v. 49 – Mediekritik och konsumtion av nyheter (4/12-10/12)
- Lektion 5 – Mediekritikens betydelse: Hur kan vi kritiskt granska nyheter och källors trovärdighet? Arbeta med konkreta exempel på nyheter och hur man kan identifiera falska nyheter.
- Lektion 6 – Diskussion kring desinformation och dess inverkan på det demokratiska samtalet. Arbeta i grupper med att analysera hur desinformation sprids på sociala medier och dess konsekvenser.
Examination
- Individuell skriftlig inlämning: Eleverna skriver en uppsats där de analyserar massmediernas demokratiska roll och dess påverkan på samhället. Uppsatsen ska innehålla referenser till både teori och praktiska exempel. Enligt tydlig bedömningsmatris med kriterier för E-nivå samt högre nivåer.
- Gruppresentation: Varje grupp presenterar sina resultat från övningarna under vecka 47 och 48, med fokus på vad de lärde sig om massmedier, yttrandefrihet och etik. Presentationerna bedöms utifrån samarbete, innehåll och presentationsteknik.
- Mediekritik-uppgift: Eleverna gör en mediekritik av en aktuell nyhetsartikel, där de ska inkludera sina tidigare lärdomar om trovärdighet och journalistisk etik. Bedömning baseras på hur väl de applicerat de lärda kunskaperna.
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen