“`html
Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: Åk 7
Tid: 2 lektioner
Den här planeringen är framtagen för vikarielektioner i samhällskunskap för årskurs 7 med temat demokrati. Syftet är att ge vikarien ett strukturerat och lättanvänt material som möjliggör elevaktiva lektioner trots frånvaro av ordinarie lärare. Lektionerna innehåller tydliga instruktioner, diskussionsfrågor och enklare uppgifter som hjälper eleverna att förstå demokratiska principer och dess betydelse.
Lektion 1: Vad är demokrati?
Syfte:
- Introducera begreppet demokrati.
- Diskutera olika former av styrelseskick.
- Reflektera över vikten av demokrati i samhället.
Material:
- Whiteboard eller papper för att skriva nyckelord.
- Arbetsblad med frågor (se nedan).
- Eventuellt en kort film eller bildpresentation om demokrati (kan väljas av vikarie om möjligt).
Lektionens innehåll:
- Introduktion (10 min)
- Vikarie förklarar begreppet demokrati: En styrelseform där folket har makt att bestämma, ofta genom val.
- Skillnaden mellan demokrati och diktatur – vad innebär det?
- Kort genomgång av demokratiska rättigheter (yttrandefrihet, rösträtt, mötesfrihet).
- Diskussionsfrågor i helklass (15 min)
- Varför är demokrati viktigt?
- Hur kan vi påverka beslut i ett demokratiskt samhälle?
- Vilka är riskerna med diktatur?
- Elevuppgift – kort skrivuppgift (15 min)
- Skriv fem meningar om varför demokrati är viktigt för dig.
- Fundera på vad som skulle kunna hända om vi inte hade demokrati.
- Avslutning (5 min)
- Pedagogen sammanfattar vad eleverna har diskuterat.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
Lektion 2: Demokratiska principer och val
Syfte:
- Öka förståelsen för demokratiska principer och hur val fungerar.
- Beskriva hur beslut fattas i Sverige.
- Inspirera elever till att reflektera över demokrati och deltagande.
Material:
- Arbetsblad med information och frågor om svenska val och demokratiska principer.
- Papper och penna för elevernas anteckningar.
Lektionens innehåll:
- Kort repetition av demokrati (5 min)
- Vikarie påminner om vad demokrati innebär.
- Genomgång – demokratiska principer (10 min)
- Fri åsiktsbildning, majoritetsprincipen, rättssäkerhet och representativ demokrati.
- Hur fungerar ett val? Följ stegen: nomineringsprocess, rösträtt, rösträkning, offentligt resultat.
- Gruppuppgift – Gör ett “val” klassvis (20 min)
- Vikarie delar in klassen i små grupper.
- Varje grupp får nominera en “partiledare” och föreslå ett valfråga.
- Håller ett enkelt omröstningsval om vilken fråga de tycker är viktigast.
- Vikarie samlar röster och visar resultatet.
- Diskussion och reflektion (10 min)
- Hur kändes det att rösta?
- Varför är det viktigt att få vara med och bestämma?
- Avslutning (5 min)
- Sammanfatta lektionen och lyft fram vikten av deltagande i demokrati.
Vill du att jag nu skapar motsvarande planeringar för åk 8 och 9? Vill du ha detta som ett nedladdningsbart dokument också? Jag hjälper gärna till!
“`