Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Samhällskunskap. Grundläggande samhällsfrågor och demokratiska processer. v. 50 – v. 10. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Grundläggande samhällsfrågor och demokratiska processer
Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för grundläggande samhällsfrågor, demokratins funktion och de olika aktörerna i samhället. Undervisningen kommer att fokusera på både teoretiska och praktiska aspekter av samhällskunskap och koppla ämnet till elevernas egna liv och erfarenheter.

1. Introduktion till demokrati och samhällsfrågor

Undervisningen under detta ämnesblock syftar till att introducera grundläggande begrepp inom demokrati och samhällsfrågor. Eleverna kommer att diskutera skillnaden mellan olika politiska system och reflektera över sin egen roll som medborgare i en demokrati.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska känna till och kunna redogöra för grunderna i det svenska samhällets funktion och olika politiska system. Eleven kan beskriva några centrala begrepp kopplade till demokrati.

(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 50 – Introduktion och förväntningar (11/12-17/12)
  • Lektion 1 – Introduktion till samhällskunskap och förväntningar.
  • Lektion 2 – Grundläggande begrepp inom demokrati.
v. 51 – Demokratins kärna och utmaningar (18/12-24/12)
  • Lektion 3 – Demokratins funktion och utmaningar.
  • Lektion 4 – Diskussion om aktuella samhällsfrågor.

2. Politisk påverkan och medborgarskap

I detta ämnesblock fokuserar vi på hur medborgare kan påverka det politiska systemet och deras rättigheter och skyldigheter i samhället.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Vilken roll medborgarna har i demokratins funktion, samt hur olika former av påverkan kan ske. Eleven kan ge exempel på hur en medborgare kan påverka samhället.

(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 1 – Medborgarskap och rättigheter (1/1-7/1)
  • Lektion 1 – Vad innebär medborgarskap?
  • Lektion 2 – Rättigheter och skyldigheter i en demokrati.
v. 2 – Påverkan och aktivt deltagande (8/1-14/1)
  • Lektion 3 – Olika sätt att påverka och engagera sig.
  • Lektion 4 – Diskussion om aktivt medborgarskap.

3. Sveriges politiska system

Detta ämnesblock syftar till att ge en djupare förståelse av Sveriges politiska system, inklusive riksdag och regering.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Sveriges styrelseform och de politiska institutionerna. Eleven kan beskriva hur riksdag och regering arbetar.

(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 3 – Riksdagen och dess arbetsformer (15/1-21/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till riksdagens arbete.
  • Lektion 2 – Lagstiftningsprocessen.
v. 4 – Regeringens roll och funktion (22/1-28/1)
  • Lektion 3 – Regeringens uppgifter och funktioner.
  • Lektion 4 – Samverkan mellan riksdag och regering.

4. Internationella relationer och globala frågor

Eleverna kommer att studera hur Sverige och andra länder samverkar på en internationell nivå, samt diskutera globala samhällsfrågor.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Sveriges roll i internationella organisationer och globala frågor. Eleven kan redogöra för Sveriges deltagande i internationella frågor.

(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 5 – Sverige i världen (29/1-4/2)
  • Lektion 1 – Sveriges roll i EU och FN.
  • Lektion 2 – Diskussion om globala utmaningar.
v. 6 – Globala frågor och hållbarhet (5/2-11/2)
  • Lektion 3 – Klimatförändringar och hållbar utveckling.
  • Lektion 4 – Mänskliga rättigheter globalt.

5. Avslutning och reflektion

Detta sista ämnesblock fokuserar på att sammanfatta de lärdomar som gjorts och hur eleverna kan applicera sin kunskap i sina egna liv.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Reflektion över kunskaper om samhällsfrågor och deras relevans för individer och grupper. Eleven kan reflektera över sin egen roll i samhället.

(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 7 – Sammanfattning och prov (12/2-18/2)
  • Lektion 1 – Sammanfattning av viktiga begrepp.
  • Lektion 2 – Förberedelse inför prov.
v. 8 – Prov och utvärdering (19/2-25/2)
  • [Prov] – Prov i samhällskunskap, åk. 7, 10:00 den 22/2.
v. 9 – Reflektion och diskussion (26/2-3/3)
  • Lektion 1 – Reflektion över vad vi har lärt oss.
  • Lektion 2 – Diskussion om vad som kan förbättras.
v. 10 – Fördjupning och valfria projekt (4/3-10/3)
  • Lektion 1 – Valfria fördjupningsprojekt kopplade till samhällsfrågor.
  • Lektion 2 – Presentation av projekten.

Uppföljning

📄 Word – Skapar ett dokument.
🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp