Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Samhällskunskap. Lag och rätt. v. 1 – v. 8. [Åk. 6]

Veckoplanering

Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Lag och rätt

Denna planering syftar till att ge eleverna en förståelse för lagar, rättssystemet och dess betydelse för samhället. Eleverna kommer att få utforska hur lagar påverkar deras vardag och vilka rättigheter och skyldigheter de har i samhället.

1. **Introduktion till lag och rätt i samhället**
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för vad lagar är, varför de finns och hur de skapas. Eleverna får fundera över rätt och fel och diskutera exempel på lagar som berör dem i deras vardag.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Grundläggande begrepp om lag och rätt | Eleven kan ge exempel på olika lagar och redogöra för deras innebörd. |
| (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 6) |

### Vecka 2 – Introduktion till lag och rätt (8/1-14/1)
– Lektion 1 – Vad är lagar?
– Lektion 2 – Varför finns lagar?

### Vecka 3 – Lagar och deras funktioner (15/1-21/1)
– Lektion 1 – Lagar som skyddar oss
– Lektion 2 – Lagar i skolan

2. **Barnens rättigheter och skyldigheter**
I detta ämnesblock kommer eleverna att undersöka Barnkonventionen och vilka rättigheter och skyldigheter de har som barn i Sverige. Viktigt fokus kommer att läggas på att diskutera och reflektera över ansvar i både skola och samhälle.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Barnens rättigheter | Eleven kan berätta om Barnkonventionen och ge exempel på barns rättigheter i Sverige. |
| (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 6) |

### Vecka 5 – Barnkonventionen och dess betydelse (29/1-4/2)
– Lektion 1 – Vad säger Barnkonventionen?
– Lektion 2 – Rättigheter och skyldigheter

### Vecka 6 – Ansvar i skolan och samhället (5/2-11/2)
– Lektion 1 – Ansvar i skolan
– Lektion 2 – Ansvar i samhället

3. **Konsekvenser av brott och straff**
Detta block handlar om vad som händer när någon bryter mot lagen – vilka konsekvenser det kan få och hur rättssystemet hanterar brott. Eleverna kommer även att diskutera förebyggande åtgärder och vad de kan göra för att motverka brottslighet.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Brott och straff | Eleven kan ge exempel på vanliga brott och beskriva vilka påföljder som kan följa. |
| (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 6) |

### Vecka 7 – Vanliga brott och påföljder (12/2-18/2)
– Lektion 1 – Brottstyper
– Lektion 2 – Rättsprocessen

### Vecka 8 – Förebyggande arbete och säkerhet (19/2-25/2)
– Lektion 1 – Hur kan vi arbeta för att förebygga brott?
– Lektion 2 – Skapa en tryggare skolmiljö


Modern Tillbaka-knapp