# Veckoplanering
**Årskurs:** Årskurs 2
**Ämne:** Samhällskunskap
**Tema:** Politik och Förvaltning
Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för politik och förvaltning i samhället. Eleverna kommer att undersöka olika politiska system, beslutsfattande processer och förvaltningsstrukturer samt diskutera aktualiteter kopplade till dessa ämnen.
## 1. Introduktion till politikens betydelse och funktioner
Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska förstå politikens grundläggande betydelse i samhället, hur beslut fattas och vilka aktörer som är inblandade.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Vad politik är och varför den är viktig | Eleven kan återge grundläggande fakta om politikens betydelse. |
(Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 1-3)
### v. 15 – Introduktion till politikens värld (10/4-16/4)
– Lektion 1 – Vad är politik och varför är det viktigt? – I denna lektion kommer eleverna att introduceras till politikens grundläggande begrepp. Eleverna diskuterar varför politik är viktigt för samhället och hur det påverkar deras liv.
– Lektion 2 – Olika former av styre och politiska system. – Här kommer eleverna att få lära sig om olika typer av politiska system, såsom demokrati, diktatur och monarki. Diskussion kommer att verka fram deras tankar kring hur olika system påverkar medborgarnas liv.
### v. 16 – Politisk påverkan och beslutande processer (17/4-23/4)
– Lektion 1 – Hur påverkas politiska beslut? – Denna lektion fokuserar på hur olika intressenter, såsom medborgare, lobbyister och medier, kan påverka politiska beslut. Eleverna kommer att arbeta med exempel på politiska beslut och diskutera hur de kommit till.
– Lektion 2 – Beslutsfattande i olika nivåer i samhället. – Eleverna studerar hur beslut fattas på olika nivåer; kommunal, regional och nationell. Genom exempel och gruppdiskussioner kommer eleverna att få en fördjupad förståelse av beslutsprocesser.
### v. 17 – Roller och ansvar i förvaltningen (24/4-30/4)
– Lektion 1 – Vem gör vad inom den offentliga förvaltningen? – Lektionen introducerar eleverna till den offentliga förvaltningens olika roller och ansvar. De får en översikt av förvaltningens struktur och viktiga aktörer.
– Lektion 2 – Skillnaden mellan statlig och kommunal förvaltning. – Här jämför och diskuterar eleverna hur den statliga och kommunala förvaltningen skiljer sig åt i uppgifter och ansvar. Eleverna får möjlighet att ställa frågor och fördjupa sin förståelse.
### v. 18 – Samhällsfrågor och politisk debatt (1/5-7/5)
– Lektion 1 – Aktuella samhällsfrågor och hur de diskuteras i politiken. – Eleverna får analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor, exempelvis miljöfrågor eller rättvisefrågor, och hur dessa återspeglas i den politiska debatten.
– Lektion 2 – Debatt kring en aktuell fråga. – I en strukturerad debatt får eleverna öva på att argumentera för och emot olika sidor i en aktuell samhällsfråga, vilket stärker deras förmåga att hantera och förstå komplexa frågor.
### v. 19 – Utvärdering av förvaltningsarbete (8/5-14/5)
– Lektion 1 – Vilka är resultaten av politiska beslut i samhället? – Här diskuterar eleverna effekterna av olika politiska beslut. De ges möjlighet att reflektera över hur beslut påverkar samhället och individen.
– Lektion 2 – Reflektion och diskussion om politiska beslut. – Avslutande reflektion kring tidigare lärande. Eleverna får dela med sig av sina insikter och delta i diskussioner om viktiga lärdomar.
### v. 20 – Sammanfattning och repetition (15/5-21/5)
– Lektion 1 – Sammanfattning av politikens funktioner. – Denna lektion syftar till att återkalla och sammanfatta vad eleverna har lärt sig om politik och förvaltning under kursen. Eleverna deltar i interaktiva övningar för att förbereda sig för provet.
– Lektion 2 – Förberedelse för kommande prov om kursens innehåll. – En genomgång av viktiga punkter och teman som kommer att omfattas i provet. Eleverna får ställa frågor och diskutera eventuella oklarheter.
### v. 21 – Provvecka (22/5-28/5)
– Lektion 1 – Provvecka för samhällskunskap, politik och förvaltning. – Eleverna genomför provet där de blir bedömda på sina kunskaper och förståelse av ämnet.