Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Slöjd. Skapande och hantverk. v. 1 – v. 8. [Åk. 3]

Veckoplanering

Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Skapande och hantverk
Denna planering syftar till att utveckla elevernas kreativa förmågor och praktiska färdigheter i slöjd. Under åtta veckor kommer eleverna att få möjlighet att arbeta med olika material och tekniker, samt lära sig om design och tillverkning av egna skapelser.

1. Introduktion till slöjd och materialval

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för slöjdens material och verktyg. Eleverna kommer att få lära sig om olika Material, deras egenskaper och hur de kan användas i olika projekt.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika material och verktyg samt deras användning. Eleven deltar i slöjdens alla moment och visar förståelse för arbetets gång.
Design och tillverkning av egna skapelser. Eleven kan välja material till sin produkt.

(Lgr 22. Slöjd, åk. 3)

v. 1 – Introduktion och materialgenomgång (1/1-7/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till slöjd och olika material.
  • Genomgång av verktyg och säkerhetsregler.
v. 2 – Skapande idéer och skisser (8/1-14/1)
  • Lektion 2 – Eleverna gör skisser på sina projekt och diskuterar idéer.
  • Förberedelse inför kommande arbete med valda material.
v. 3 – Förberedelser inför tillverkning (15/1-21/1)
  • Lektion 3 – Genomgång av tekniker för bearbetning av material.
  • Planering av arbetsprocess.
v. 4 – Tillverkningsprocess (22/1-28/1)
  • Lektion 4 – Börja tillverka det valda projektet.
  • Arbeta praktiskt med material och verktyg.
v. 5 – Fortsatt tillverkning (29/1-4/2)
  • Lektion 5 – Fortsatta arbetet med att slutföra projektet.
  • Diskussion och gemensam problemlösning.
v. 6 – Avslutning av projektet (5/2-11/2)
  • Lektion 6 – Slutföra det valda projektet.
  • Preparera för presentation.
v. 7 – Presentation och reflektion (12/2-18/2)
  • Lektion 7 – Eleverna presenterar sina skapelser för klasstiden.
  • Reflektion kring arbetet och lärdomar.
v. 8 – Utvärdering av lärande (19/2-25/2)
  • Lektion 8 – Diskutera vad de lärt sig och vad de skulle vilja göra i framtiden.
  • Avslutande reflektion över hela processen.

Modern Tillbaka-knapp