[Planering]. Slöjd. Trä och Metall. (41 v.). [Åk 3–9]

Årskurs: 3–9

Ämne: Slöjd

Tema: Trä och Metall

Denna planering sträcker sig över hela läsåret, från vecka 34 2025 till vecka 24 2026, med en lektion per vecka. Den är indelad i tre nivåer — lågstadiet (åk 3–5), mellanstadiet (åk 6–7) och högstadiet (åk 8–9) — med progression inom teman i trä- och metallslöjd. Syftet är att utveckla elevernas praktiska färdigheter och hantverksförståelse, med hänsyn till olika elevers behov och förutsättningar.


Block 1: v.34–v.42

Under blocket introduceras grundläggande verktyg och tekniker i trä- och metallslöjd. Fokus ligger på säkerhet, materialkännedom och enkla hantverk.

Lektion Tema Vecka
1 Introduktion till verktyg och säkerhet v.34
2 Materialkännedom: trä och metall v.35
3 Enkla skisser och planering v.36
4 Grundläggande träbearbetning v.37
5 Grundläggande metallbearbetning v.38
6 Enkla hantverksprojekt (trä) v.39
7 Enkla hantverksprojekt (metall) v.40
8 Reflektion och utvärdering v.41
9 Introduktion till användning av handverktyg v.42

Lektion 1

Den första lektionen handlar om att bekanta eleverna med slöjdsalens verktyg och säkerhetsregler. Elever får prova olika handverktyg under uppsikt och diskutera vikten av säkerhet. Lektionen ingår i centralt innehåll som behandlar material, verktyg och deras användning. Betygskriterier fokuserar på att eleverna visar grundläggande förståelse och följer säkerhetsföreskrifter.


Block 2: v.43–v.51

I block 2 fördjupas tekniker och eleverna arbetar med egna mindre projekt i trä och metall, utifrån egna skisser och planeringar.

Lektion Tema Vecka
10 Skissarbete och design v.43
11 Träbearbetning, teknik och formulär v.44
12 Metallbearbetning: enkel formning v.45
13 Projektarbete: första fasen trä v.46
14 Projektarbete: första fasen metall v.47
15 Fortsatt projektarbete trä v.48
16 Fortsatt projektarbete metall v.49
17 Dokumentation av arbetsprocess v.50
18 Gruppdiskussion och reflektion v.51

Lektion 10

Fokus ligger på att eleverna gör skisser och lär sig grunderna i design utifrån sina egna idéer. Eleverna tränas i att använda ritverktyg och presentera sina idéer. Lektionen knyter an till centralt innehåll om form och funktion samt betygskriterier för att kunna analysera och resonera kring arbetsprocessen.


Block 3: v.2–v.15

Det sista blocket är inriktat på mer avancerade former och finish, samt presentation och utvärdering av projekt.

Lektion Tema Vecka
19 Avancerade tekniker i trä v.2
20 Avancerade tekniker i metall v.3
21 Fördjupning och problemlösning v.4
22 Arbete med ytbearbetning och finish v.5
23 Slutmontering och detaljarbete v.6
24 Presentationstekniker och utvärdering v.7
25 Dokumentation och reflektion v.8
26 Start nya projekt, individualiserat v.9
27-40 Fortsatt individuell fördjupning och handledning v.10-v.24

Lektion 19

Den här lektionen introducerar tekniker som sammanfogning och ytbehandling i trä. Elever får testa limpning, skruvning och slipning för att skapa tåliga och estetiska former. Centralt innehåll och betygskriterier fokuserar på teknikaliteter och kvalitet i hantverket.


Anpassningar för olika elevgrupper

  • Extra stöd: Ge tydliga demonstrationsmoment och förenklade instruktioner. Öka tillgång till handledning och använd visuella hjälpmedel.
  • Språklig förenkling: Använd bilder och praktiska exempel för att stödja elever med språkliga svårigheter.
  • Fördjupning: Erbjuda mer avancerade tekniker och utmanande projekt för motiverade elever. Säkerställ möjligheter till självständigt arbete och problemlösning.
  • Elevinflytande: Anpassa projekt efter elevernas intressen och kulturella bakgrund för ökad motivation.

Modern Tillbaka-knapp