Kompakt AI-Knappmeny

Planering. SO. Grundläggande kunskaper i samhällskunskap, historia och geografi. v. 1 – v. 15. [Åk. 1]

Veckoplanering

Årskurs: årskurs 1

Ämne: SO

Tema: Grundläggande kunskaper i samhällskunskap, historia och geografi.

Denna årsplanering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för olika ämnesområden inom SO, med fokus på trafik, yrken och samhällsfunktioner, pengars värde, religion, historia och geografi. Planeringen inkluderar även centrala högtider och dagar av betydelse.

1. Trafik och dess regler

Undervisningen under detta område syftar till att introducera eleverna till trafikregler och säkerhet i trafiken. Vi kommer att arbeta med att förstå olika typer av trafikskylten och vikten av att röra sig säkert i samhället.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om olika trafikregler och skyltar. Eleven deltar och bidrar till diskussioner om trafikregler.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 1 – Introduktion till trafik och säkerhet (8/1-14/1)
  • Lektion 1 – Genomgång av trafikskyltar.
  • Lektion 2 – Praktiska övningar om trafikregler.
v. 2 – Genomgång av säker rörelse i trafiken (15/1-21/1)
  • Lektion 3 – Diskussion om säkerhet.
  • Lektion 4 – Grupparbete: Skapa affischer om trafikregler.
v. 3 – Trafiklek och spel (22/1-28/1)
  • Lektion 5 – Spela trafikspel.
  • Lektion 6 – Reflektion och diskussion om trafikövningar.

2. Yrken och samhällsfunktioner

Detta ämnesblock syftar till att ge eleverna insikt i olika yrken och deras betydelse i samhället. Vi diskuterar gemensamma yrken och vad dessa yrken bidrar med.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om olika yrken i samhället och deras funktioner. Eleven kan nämna några yrken och beskriva deras uppgifter.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 4 – Introduktion till olika yrken och deras roller (29/1-4/2)
  • Lektion 1 – Berätta om yrken.
  • Lektion 2 – Möt en gäst från lokal yrke.
v. 5 – Samhällsfunktioner och deras betydelse (5/2-11/2)
  • Lektion 3 – Diskussion om yrken i vårt samhälle.
  • Lektion 4 – Gruppuppgift: Presentera ett yrke.

3. Pengars värde och ekonomi

Denna del syftar till att introducera eleverna till begreppet pengar, hur man handlar och grundläggande ekonomiska insikter.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om pengar och deras värde. Eleven kan ge exempel på varor och hur man använder pengar.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 6 – Vad är pengar och varför behövs de? (12/2-18/2)
  • Lektion 1 – Genomgång av olika typer av pengar.
  • Lektion 2 – Lektion om att handla i affär.
v. 7 – Praktiska övningar med “lek pengar” (19/2-25/2)
  • Lektion 3 – Rollspel: Handla i affären.
  • Lektion 4 – Diskussion om vad man kan köpa för sina lek-pengar.

4. Kristendomen och dess traditioner

Undervisningen syftar till att introducera eleverna till grundläggande begrepp i kristendomen, dess traditioner och högtider.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om de mest centrala högtiderna inom kristendomen. Eleven kan nämna och berätta om några högtider.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 8 – Introduktion till kristendomen och dess högtider (3/3-9/3)
  • Lektion 1 – Berätta om högtider.
  • Lektion 2 – Diskutera betydelsen av julevangeliet.
v. 9 – Påskens betydelse (10/3-16/3)
  • Lektion 3 – Lektion om påsken.
  • Lektion 4 – Skapa en påskpyssel till klassrummet.
v. 10 – Kristna traditioner (17/3-23/3)
  • Lektion 5 – Lektion om advent.
  • Lektion 6 – Presentera om egna traditioner.

5. Historia – Viktiga historiska händelser

Detta block fokuserar på att ge en grundläggande förståelse för historia och viktiga händelser.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om svenska historiska händelser. Eleven kan berätta kort om några viktiga historiska händelser.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 11 – Vad är historia? (24/3-30/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till historia.
  • Lektion 2 – Diskutera viktiga händelser.
v. 12 – Berömda svenskar och deras betydelse (31/3-6/4)
  • Lektion 3 – Presentation om kända svenskar.
  • Lektion 4 – Skapa visningskub om historiska figurer.

6. Geografi och omvärld

Det sista ämnesblocket syftar till att ge en grundläggande förståelse av geografi och vår omvärld.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna lär sig om svenska geografiska områden. Eleven kan namnge några svenska landskap och städer.

(Källa: Lgr 22, SO, åk 1)

v. 13 – Sverige och våra landskap (7/4-13/4)
  • Lektion 1 – Introduktion till Sveriges landskap.
  • Lektion 2 – Lektion om städer i Sverige.
v. 14 – Bilde av Sverige (14/4-20/4)
  • Lektion 3 – Skapa en karta över Sverige.
  • Lektion 4 – Presentera egna kartor.
v. 15 – Världen och våra grannländer (21/4-27/4)
  • Lektion 5 – Diskutera grannländer och deras betydelse.
  • Lektion 6 – Gör en presentation om ett grannland.

Högtider och temadagar

  • 6/6 – Sveriges nationaldag: Fira och lära sig om Sveriges historia.
  • 11/11 – FN:s dag: Diskutera FN:s syfte och betydelse.
  • 25/12 – Jul: Traditionerna kring julen och dess betydelse.

Modern Tillbaka-knapp