Ämne: Svenska & SO Puls
Årskurs: 4
Tidsperiod: v.35 – v.24
Planering: Tematiskt integrerad planering med 3 lektioner per vecka i varje ämne
SO – Reviderade ämnesblock för årskurs 4
Ämnesområde | Fokusområden (förslag) | Veckor per block (exempel) |
---|---|---|
Historia | Forntiden, Vikingatiden, Medeltiden (grundläggande) | 5 veckor |
Geografi | Sveriges natur och landskap, kartkunskap | 4 veckor |
Samhällskunskap | Regler i vardagen, demokrati i grundform | 4 veckor |
Religion | Vad är religion, olika religioner, viktiga högtider | 3 veckor |
Block 1: Historia – Forntiden, Vikingatiden, Medeltiden (v.35–v.39)
Detta block introducerar eleverna till grundläggande historiska epoker med fokus på människors liv och samhällen under forntiden, vikingatiden och medeltiden.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Vad är historia? Introduktion | v.35 |
2 | Forntiden – första människorna | v.35 |
3 | Vikingatiden – vardagsliv och resor | v.36 |
4 | Medeltiden – samhälle och slott | v.36 |
5 | Vad kan vi lära oss av historien? | v.37 |
6 | Historiska spår i vår närmiljö | v.37 |
7 | Samhällen förändras över tid | v.38 |
8 | Källkritik – hur studerar vi historia? | v.38 |
9 | Historisk berättelse – skrivuppgift | v.39 |
10 | Sammanfattning och reflektion | v.39 |
Bedömningsuppgift
Uppgift: Skriv en kort historisk berättelse om en person eller händelse från forntiden, vikingatiden eller medeltiden.
Bedömning: Eleven visar förmåga att återge historiska fakta och använda historiska begrepp på ett enkelt och korrekt sätt.
Block 2: Geografi – Sveriges natur och landskap, kartkunskap (v.40–v.43)
Eleverna lär sig om Sveriges naturtyper, landskap, kartor och grundläggande geografiska begrepp.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
11 | Sveriges landskap och naturtyper | v.40 |
12 | Introduktion till kartor och karttecken | v.40 |
13 | Väder och klimat i Sverige | v.41 |
14 | Människan och miljön i Sverige | v.41 |
15 | Hållbarhet och naturresurser | v.42 |
16 | Kultur och samhällen i Sverige | v.42 |
17 | Studiebesök eller fältstudie | v.43 |
18 | Sammanfattning och repetition | v.43 |
Bedömningsuppgift
Uppgift: Skapa en enkel karta över närmiljön med karttecken och beskriv väder och klimat i området.
Bedömning: Eleven visar förståelse för kartan och geografiska begrepp samt kan koppla dessa till sin omgivning.
Block 3: Samhällskunskap – Regler i vardagen och demokrati i grundform (v.45–v.48)
Eleverna får grundläggande kunskap om regler, normer, demokrati och hur samhället fungerar.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
19 | Vad är regler och varför har vi dem? | v.45 |
20 | Demokrati – grunder och exempel | v.45 |
21 | Skolans regler och gemenskap | v.46 |
22 | Rättigheter och ansvar | v.46 |
23 | Att påverka – hur kan man göra? | v.47 |
24 | Diskussion och reflektion om demokrati | v.47 |
25 | Gruppuppgift: skapa en affisch om demokrati | v.48 |
26 | Sammanfattning och repetition | v.48 |
Bedömningsuppgift
Uppgift: Skapa en affisch som förklarar vad demokrati är och varför regler är viktiga.
Bedömning: Eleven kan kommunicera samhällsfrågor på ett begripligt sätt och använda ämnesspecifika begrepp.
Block 4: Religion – Vad är religion, olika religioner, viktiga högtider (v.50–v.52)
Eleverna får en grundläggande förståelse för vad religion är, bekantar sig med några stora religioner samt deras högtider.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
27 | Vad är religion? | v.50 |
28 | Olika religioner i världen | v.50 |
29 | Viktiga traditioner och högtider | v.51 |
30 | Religion i Sverige – högtider och traditioner | v.51 |
31 | Muntlig presentation om en religion eller högtid | v.52 |
Bedömningsuppgift
Uppgift: Genomför en muntlig presentation om en vald religion eller högtid.
Bedömning: Eleven kan berätta om ämnet med enkel struktur och grundläggande fakta samt använda ämnesspecifika begrepp.