Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. SO. Historiska epoker och samhällskunskap. (18 v.). [Åk 4]

Ämne: Svenska & SO Puls

Årskurs: 4

Tidsperiod: v.35 – v.24

Planering: Tematiskt integrerad planering med 3 lektioner per vecka i varje ämne

SO – Reviderade ämnesblock för årskurs 4

Ämnesområde Fokusområden (förslag) Veckor per block (exempel)
Historia Forntiden, Vikingatiden, Medeltiden (grundläggande) 5 veckor
Geografi Sveriges natur och landskap, kartkunskap 4 veckor
Samhällskunskap Regler i vardagen, demokrati i grundform 4 veckor
Religion Vad är religion, olika religioner, viktiga högtider 3 veckor

Block 1: Historia – Forntiden, Vikingatiden, Medeltiden (v.35–v.39)

Detta block introducerar eleverna till grundläggande historiska epoker med fokus på människors liv och samhällen under forntiden, vikingatiden och medeltiden.

Lektion Tema Vecka
1 Vad är historia? Introduktion v.35
2 Forntiden – första människorna v.35
3 Vikingatiden – vardagsliv och resor v.36
4 Medeltiden – samhälle och slott v.36
5 Vad kan vi lära oss av historien? v.37
6 Historiska spår i vår närmiljö v.37
7 Samhällen förändras över tid v.38
8 Källkritik – hur studerar vi historia? v.38
9 Historisk berättelse – skrivuppgift v.39
10 Sammanfattning och reflektion v.39

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skriv en kort historisk berättelse om en person eller händelse från forntiden, vikingatiden eller medeltiden.

Bedömning: Eleven visar förmåga att återge historiska fakta och använda historiska begrepp på ett enkelt och korrekt sätt.


Block 2: Geografi – Sveriges natur och landskap, kartkunskap (v.40–v.43)

Eleverna lär sig om Sveriges naturtyper, landskap, kartor och grundläggande geografiska begrepp.

Lektion Tema Vecka
11 Sveriges landskap och naturtyper v.40
12 Introduktion till kartor och karttecken v.40
13 Väder och klimat i Sverige v.41
14 Människan och miljön i Sverige v.41
15 Hållbarhet och naturresurser v.42
16 Kultur och samhällen i Sverige v.42
17 Studiebesök eller fältstudie v.43
18 Sammanfattning och repetition v.43

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skapa en enkel karta över närmiljön med karttecken och beskriv väder och klimat i området.

Bedömning: Eleven visar förståelse för kartan och geografiska begrepp samt kan koppla dessa till sin omgivning.


Block 3: Samhällskunskap – Regler i vardagen och demokrati i grundform (v.45–v.48)

Eleverna får grundläggande kunskap om regler, normer, demokrati och hur samhället fungerar.

Lektion Tema Vecka
19 Vad är regler och varför har vi dem? v.45
20 Demokrati – grunder och exempel v.45
21 Skolans regler och gemenskap v.46
22 Rättigheter och ansvar v.46
23 Att påverka – hur kan man göra? v.47
24 Diskussion och reflektion om demokrati v.47
25 Gruppuppgift: skapa en affisch om demokrati v.48
26 Sammanfattning och repetition v.48

Bedömningsuppgift

Uppgift: Skapa en affisch som förklarar vad demokrati är och varför regler är viktiga.

Bedömning: Eleven kan kommunicera samhällsfrågor på ett begripligt sätt och använda ämnesspecifika begrepp.


Block 4: Religion – Vad är religion, olika religioner, viktiga högtider (v.50–v.52)

Eleverna får en grundläggande förståelse för vad religion är, bekantar sig med några stora religioner samt deras högtider.

Lektion Tema Vecka
27 Vad är religion? v.50
28 Olika religioner i världen v.50
29 Viktiga traditioner och högtider v.51
30 Religion i Sverige – högtider och traditioner v.51
31 Muntlig presentation om en religion eller högtid v.52

Bedömningsuppgift

Uppgift: Genomför en muntlig presentation om en vald religion eller högtid.

Bedömning: Eleven kan berätta om ämnet med enkel struktur och grundläggande fakta samt använda ämnesspecifika begrepp.


Modern Tillbaka-knapp