“[Planering]. Spanska. El Tiempo. [Åk 9]”

“`html

Planering Spanska Åk 9 – Unit 2 Lektion A: El Tiempo

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Spanska

Årskurs: Åk 9

Tid: 80 minuter

Översikt av Lektion A: El Tiempo

Denna lektion fokuserar på vädret och hur man beskriver olika väderförhållanden på spanska.

Syfte

Syftet med lektionen är att eleverna ska kunna förstå och använda grundläggande väderrelaterad vokabulär och fraser på spanska.

Can-do-mål

  • Eleven kan beskriva vädret med hjälp av enkla meningar.
  • Eleven kan ställa och besvara frågor om vädret.
  • Eleven kan använda relevant vokabulär i konversationer.

Centralt innehåll

Denna lektion omfattar följande centrala innehåll enligt Lgr22:

  • Vokabulär relaterad till väder.
  • Grammatiska strukturer för att beskriva tillstånd och frågor.

Lektionsupplägg

  1. Introduktion av vädervokabulär med hjälp av bilder.
  2. Gruppdiskussion om aktuellt väder.
  3. Övningar i par där eleverna ställer frågor om vädret.
  4. Avslutande sammanfattning och reflektion.

Bedömningsförslag

Bedömning kan göras genom:

  • Observation av elevens deltagande i diskussioner.
  • Uppgifter där eleverna skriver om vädret.

Frågor och uppgifter

  1. Vad är vädret idag? Beskriv med tre meningar.
  2. Ställ en fråga till din klasskamrat om vädret.
  3. Vilket väder tycker du är bäst? Förklara varför.

Sammanfattning

Denna lektion ger eleverna en grundläggande förståelse för hur man pratar om vädret på spanska och förbereder dem för mer avancerade diskussioner i framtiden.

“`


Modern Tillbaka-knapp