Veckoplanering
Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Kommunikation och kulturell förståelse
Planeringen syftar till att utveckla elevernas kommunikativa färdigheter i spanska samt öka deras förståelse för den spansktalande kulturen.
1. Introduktion till att beskriva vardagliga aktiviteter och rutiner
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att eleverna ska lära sig att beskriva vardagliga aktiviteter och rutiner på spanska. Vi kommer att fokusera på ordförråd, grammatik och fraser som är vanliga i beskrivningar av dagliga sysslor. Det kommer även att finnas fokus på kulturella aspekter av hur kvälls- och fritidsaktiviteter skiljer sig åt mellan svenska och spansktalande länder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Att delta i samtal och diskussioner om olika ämnen. | Eleven kan delta i samtal om bekanta ämnen. |
*(Lgr 22, Spanska, åk 7-9)*
v. 14 – Beskrivningar av vardagliga aktiviteter (3/4-9/4)
– Lektion 1 – Introduktion till vardagliga aktiviteter och ordförråd.
– Lektion 2 – Grammatik och fraser relaterade till rutiner.
v. 15 – Praktisk tillämpning och kulturell förståelse (10/4-16/4)
– Lektion 1 – Övningar för att beskriva egna rutiner på spanska.
– Lektion 2 – Diskussion och jämförelser av vardagsliv i spansktalande länder.
Relevanta händelser under perioden:
– [Röd dag] – Annandag påsk (10/4).
– [Temadag] – Spanska språkdagen (12/4).
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.