“`html
Ämne: Spanska
Årskurs: Grundskola årskurs 3-6
Tid: 15 minuter per lektion
Lektionsplaneringar för Spanska Nybörjare
Instruktioner: Nedan följer fem korta lektionsplaneringar för spanska nybörjare, vardera på ca 15 minuter, för lektion 1-5. Varje lektion inkluderar mål, moment och förslag på arbetsblad.
Lektion 1: Introduktion – Spanska alfabetet och uttal
Mål:
Eleven ska kunna känna igen och uttala spanska alfabetets bokstäver.
Moment:
- Presentation av alfabetet på spanska (bokstäver och uttal) (5 min)
- Lyssna och repetera alfabetet tillsammans (5 min)
- Enkla övningar, t.ex. para ihop bokstav med ljud (5 min)
Förslag arbetsblad:
- Alfabetet med bokstäverna och plats att rita eller skriva saker som börjar på bokstaven
- Diktatkort med bokstäver för uttalsträning
Lektion 2: Hälsningsfraser och presentationer
Mål:
Eleven ska kunna använda och förstå enkla hälsningsfraser.
Moment:
- Introduktion av hälsningsfraser (Hola, Buenos días, ¿Cómo estás?) (5 min)
- Praktisk övning parvis för att hälsa och presentera sig (5 min)
- Läraren visar/förklarar skillnaden mellan formellt och informellt (5 min)
Förslag arbetsblad:
- Dialogmall för hälsning och presentation
- Ordförklaringar och bilder kopplade till hälsningsfraser
Lektion 3: Färger och enkla adjektiv
Mål:
Eleven ska kunna namnge och använda färger på spanska tillsammans med enkla adjektiv.
Moment:
- Genomgång av grundläggande färger (5 min)
- Parövning: Beskriva färger på olika föremål (5 min)
- Färgläggningsövning med spanska färgnamn (5 min)
Förslag arbetsblad:
- Färgruta med färgnamn på spanska
- Bild att färglägga efter instruktioner på spanska
Lektion 4: Siffror 1-20
Mål:
Eleven ska kunna räkna och känna igen siffror 1-20 på spanska.
Moment:
- Genomgång med tal och skrift för siffrorna (5 min)
- Enkel räkneramsa tillsammans (5 min)
- Övning med siffror i praktiska sammanhang, t.ex. antal saker (5 min)
Förslag arbetsblad:
- Sifferlista med uttalsguide
- Övningar där man skriver siffror och räknar bilder
Lektion 5: Frågeord och enkla frågor (Vad? Vem? När?)
Mål:
Eleven ska förstå och kunna ställa enkla frågor med frågeorden qué, quién, cuándo.
Moment:
- Introduktion till frågeorden (5 min)
- Övning i att formulera och besvara enkla frågor (5 min)
- Kort dialogövning i par (5 min)
Förslag arbetsblad:
- Lista med frågeorden och exempel på frågor
- Fyll i blanks med passande frågeord
Vill du att jag sätter ihop detta i en professionell Word-fil med all text och arbetsbladsförslag? Eller vill du ha arbetsblad och lektionsplanering skickat som separata filer?
“`