“[Planering]. Spanska. Unit 3 Lektion B: ¿Qué pasó?. (3 v.). [Åk 9]”

“`html

Planering Spanska Åk 9 – Unit 3 Lektion B: ¿Qué pasó?

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

div {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Spanska

Årskurs: Åk 9

Tid: 80 minuter

Planering för Unit 3 Lektion B: ¿Qué pasó?

Här kommer den professionellt formaterade planen för Unit 3 Lektion B – ¿Qué pasó? (Vad hände?) i spanska åk 9, anpassad enligt Lgr22 och för 80-minuterslektioner två gånger i veckan. Planen innehåller syfte, can-do-mål, centralt innehåll, lektionsupplägg och bedömningsförslag.

Syfte

Att utveckla elevernas förmåga att förstå och använda spanska i olika sammanhang.

Can-do-mål

  • Eleven kan berätta om händelser i det förflutna.
  • Eleven kan ställa frågor om händelser.
  • Eleven kan förstå och använda grundläggande grammatik kopplad till berättande.

Centralt innehåll

Fokus på verb i preteritum och ordförråd kopplat till händelser.

Lektionsupplägg

  1. Introduktion av nya ord och fraser.
  2. Gruppdiskussion om händelser i det förflutna.
  3. Övningar i att använda preteritum.
  4. Avslutande reflektion och sammanfattning.

Bedömningsförslag

Bedömning av elevernas muntliga och skriftliga förmåga att använda språket i kontext.

Jag har skapat den som en Word-fil (.docx) med Microsoft Office 2016-kompatibel formatering och Allgot-tema, vilket gör den klar att användas direkt i både Office och Apple Pages på Mac.

Avslutning

Vill du fortsätta skicka fler områden för anpassning, är det bara att säga till!

Med vänliga hälsningar,
Allgot

“`


Modern Tillbaka-knapp