# Veckoplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Svenska 2
**Tema:** Litteraturhistoria – Renässansen
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för renässansens litteratur och dess centrala verk och verktyg, samt att utveckla deras analytiska och kritiska förmågor i förhållande till litteraturhistoriska texter.
### 1. Introduktion till renässansen och dess historiska kontext
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för renässansen som epok, dess kännetecken och dess påverkan på litteraturen. Vi kommer också att diskutera viktiga samhällsförändringar och deras påverkan på litterärt skapande.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————-|
| Renässansens litteratur och dess framträdande verk. | Eleven kan med viss säkerhet återge och tolka centrala verk inom litteraturen. |
*(Gy 22, Svenska 2)*
#### v. 49 – Introduktion och renässansens bakgrund (4/12 – 10/12)
– Lektion 1 – Introduktion till renässansen.
– Lektion 2 – Renässansens kulturella och historiska kontext.
– [Temadag] – Nobelprisutdelning (10/12).
#### v. 50 – Centrala verk och författare (11/12 – 17/12)
– Lektion 1 – Presentation av viktiga författare under renässansen.
– Lektion 2 – Genomgång av centrala verk och deras teman.
### 2. Teman i renässanslitteraturen
Denna del av planeringen fokuserar på de centrala teman som genomsyrar litteraturen under renässansen, såsom människans ställning, individens frihet, tro och vetande, samt hur dessa teman uttrycks i specifika verk.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————-|
| Teman och motiv inom renässanslitteraturen. | Eleven kan med viss säkerhet analysera teman och motiv i centrala verk. |
*(Gy 22, Svenska 2)*
#### v. 51 – Teman och motiv i renässansen (18/12 – 24/12)
– Lektion 1 – Diskussion om människosyn och frihet.
– Lektion 2 – Genomgång av tro och vetande i litteraturen.
#### v. 1 – Tillämpning och analys av litterära verk (1/1 – 7/1)
– Lektion 1 – Analys av ett valt litterärt verk.
– Lektion 2 – Skriftlig reflektion över temat i det valda verket.
### 3. Renässansen och dess påverkan på senare litteratur
Under denna period kommer vi att utforska hur renässansens litteratur påverkat senare litterära rörelser och stilar.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————-|
| Renässansens betydelse för senare litteratur. | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för renässansens påverkan på senare litteratur. |
*(Gy 22, Svenska 2)*
#### v. 2 – Renässansens inflytande på barocken (8/1 – 14/1)
– Lektion 1 – Jämförelse mellan renässans och barocklitteratur.
– Lektion 2 – Gruppera och diskutera skillnader och likheter.
#### v. 3 – Sammanfattning och fördjupning (15/1 – 21/1)
– Lektion 1 – Sammanfattningsdiskussion av renässansens viktiga aspekter.
– Lektion 2 – Fördjupning i ett specifikt område av renässansen.
### 4. Avslutning och bedömning
Den sista delen av planeringen syftar till att sammanfatta lärdomarna och ge plats för bedömning och reflektion kring kunskaperna som införskaffats under kursen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————-|
| Sammanfattning och reflektion över litteraturhistoriska epoker. | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för och reflektera över litteraturens utveckling och påverkan. |
*(Gy 22, Svenska 2)*
#### v. 4 – Avslutande reflektion och prov (22/1 – 28/1)
– Lektion 1 – Reflektion över tematiker i renässansen.
– Lektion 2 – Avslutande prov om renässansen och dess insikter.
### Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
– ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen.