Ämne: Svenska
Årskurs: 9
Material för att skriva tal – Årskurs 9 (NPF-anpassat, med instruktioner och retoriktips)
Här är tydliga, enkla och strukturerade instruktioner för att skriva ett tal, inspirerat av ditt material och anpassat för en elev med NPF. Materialet innehåller både vad talet kan handla om, språkstöd med retoriska figurer och tips på hur man skriver och håller talet på ett bra sätt.
Så här skriver du ett tal – steg för steg
- Utgå från dig själv
Berätta om din utveckling i skolan och vad du tänker om det som har varit och om framtiden. - Tänk på vad talet kan innehålla
Här är några saker du kan prata om:- Då insåg jag att jag kommer sakna högstadiet
- Så här känns det att sluta skolan
- Om jag fick göra om nian skulle jag…
- Tips till de som börjar 7:an till hösten
- Händelser som har gjort mig till den jag är idag
- Jag är stolt över…
- Viktiga personer för mig
- Vad jag kommer sakna
- Roliga eller pinsamma saker som hänt
- Goda råd till mig själv och mina kompisar inför framtiden
- Var jag tror att jag är om tio år och varför
- Blanda personligt och sådant som gäller alla
Säg något som är om just dig, men också något som alla kan känna igen sig i. - Skriv en början som fångar
Hälsa alla och börja med något spännande, en fråga eller något roligt. - Berätta i mitten
Utveckla dina tankar och berätta i tydliga och enkla meningar. - Avsluta starkt
Säg något som gör att alla minns dig och ditt tal. - Öva på att prata långsamt och tydligt
Pausa lite ibland så att alla hinner förstå.
Tips på språk och retorik – gör ditt tal starkare
Du kan använda några smarta knep för att göra ditt tal mer intressant och fånga publiken bättre. Här är några vanliga retoriska figurer med enkla förklaringar:
- Metaforer – Beskriv något som något annat, till exempel: ”Skolan var som en lång resa.”
- Liknelser – Jämför två saker, som: ”Jag kände mig lika nervös som innan en match.”
- Ironi – Säga något men mena tvärtom, det kan vara humor.
- Antites – Visa skillnad mellan två saker, till exempel: ”Det var både svårt och roligt.”
- Retoriska frågor – Frågor som man inte behöver svara på, exempel: ”Vem kommer glömma den här tiden?”
- Överdrifter – Gör saker större eller roligare än de är.
- Upprepningar – Säg samma ord flera gånger för att betona nåt viktigt.
- Allitterationer – Använd flera ord som börjar på samma bokstav, t.ex. ”starka stunder i skolan.”
- Direkta tilltal – Tala direkt till publiken med ”du” eller ”ni”, det gör det mer personligt.
- Gestaltningar – Måla upp små bilder av situationer så att alla kan känna igen sig.
Exempel på tal
Till exempel kan du börja så här:
“Hej allihop! Idag vill jag berätta om min tid på högstadiet och vad jag har lärt mig. Det har varit både roliga och utmanande år…”
Eller avsluta så här:
“Jag är stolt över allt jag har gjort, och jag vet att alla här kommer göra bra saker i framtiden. Tack för mig!”
Förslag på instruktionsfilmer med exempel på tal
Jag rekommenderar att ni tittar på korta instruktionsfilmer på YouTube som visar hur man skriver och håller tal. De har ofta exempel från andra elever som ger bra idéer. Några exempel på sökningar:
- “Hur man skriver ett tal”
- “Tal exempel skolavslutning”
- “Tala tydligt och prata långsamt”
Jag kan hjälpa dig hitta några bra direkta länkar till dessa filmer om du vill.