[Planering]. Svenska. Berättartekniska begrepp. [Gymnasiet Nivå 1]

Lektionsplanering i Svenska Nivå 1 med fokus på berättartekniska begrepp

Ämne: Svenska Nivå 1

Årskurs: Gymnasiet Nivå 1

Tid: 50 minuter

Lektionsplanering

Mål: Att eleverna ska kunna identifiera och förstå grundläggande berättartekniska begrepp och kunna analysera tema och motiv i skönlitterära texter.

Koppling till styrdokument

  • Förmåga att analysera och tolka litterära verk.
  • Förståelse för berättartekniska begrepp.
  • Reflektion över tema och motiv i litteratur.

Lärarledda instruktioner

  • Introduktion av berättartekniska begrepp.
  • Diskussion om tema och motiv i skönlitteratur.
  • Exempel från kända verk.

Ämnesinnehåll

  • Berättartekniska begrepp: perspektiv, karaktär, miljö.
  • Teman: kärlek, vänskap, konflikt.
  • Motiv: resor, förändring, identitet.

Ordkollen

  • Berättarteknik
  • Motiv
  • Tema

Diskussionsfrågor

  1. Vilka berättartekniska begrepp är viktigast för att förstå en text?
  2. Hur påverkar tema och motiv läsarens upplevelse?
  3. Kan ni ge exempel på hur ett tema kan variera mellan olika verk?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får analysera en kort berättelse med fokus på berättartekniska begrepp, tema och motiv.

Exit-ticket

Skriv ner ett nytt berättartekniskt begrepp ni lärt er idag och ge ett exempel på hur det används i en text.

Citat

“Berättelsen är en av de mest kraftfulla verktygen för att förstå oss själva och världen omkring oss.”


Modern Tillbaka-knapp