Lektionsplanering i Svenska Nivå 1 med fokus på berättartekniska begrepp
Ämne: Svenska Nivå 1
Årskurs: Gymnasiet Nivå 1
Tid: 50 minuter
Lektionsplanering
Mål: Att eleverna ska kunna identifiera och förstå grundläggande berättartekniska begrepp och kunna analysera tema och motiv i skönlitterära texter.
Koppling till styrdokument
- Förmåga att analysera och tolka litterära verk.
- Förståelse för berättartekniska begrepp.
- Reflektion över tema och motiv i litteratur.
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av berättartekniska begrepp.
- Diskussion om tema och motiv i skönlitteratur.
- Exempel från kända verk.
Ämnesinnehåll
- Berättartekniska begrepp: perspektiv, karaktär, miljö.
- Teman: kärlek, vänskap, konflikt.
- Motiv: resor, förändring, identitet.
Ordkollen
- Berättarteknik
- Motiv
- Tema
Diskussionsfrågor
- Vilka berättartekniska begrepp är viktigast för att förstå en text?
- Hur påverkar tema och motiv läsarens upplevelse?
- Kan ni ge exempel på hur ett tema kan variera mellan olika verk?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får analysera en kort berättelse med fokus på berättartekniska begrepp, tema och motiv.