Årskurs: Åk 5
Ämne: Svenska
Tidsperiod: v.34 (18 augusti) – v.51 (19 december)
Lektioner per vecka: 2
Antal veckor: 18
Antal block: 4
Läroplan: Lgr22
Tema: Läsförståelse, berättande och sakprosa, språkbruk och grammatik, muntlig framställning
Block 1: v.34-v.40
Läsförståelse och analys av skönlitteratur
Blocket ger eleverna möjlighet att öva sin förmåga att läsa och förstå olika texttyper inom skönlitteratur, träna på att tolka och resonera kring innehåll och budskap, samt reflektera över språket och berättartekniker enligt centralt innehåll.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Introduktion till skönlitteratur | v.34 |
2 | Lässtrategier och textanalys | v.35 |
3 | Karaktärer och miljöbeskrivning | v.36 |
4 | Berättelsestruktur | v.37 |
5 | Bokpresentation och diskussion | v.38 |
6 | Läsförståelseövningar | v.39 |
7 | Sammanfattning och reflektion | v.40 |
Lektion 1
Introduktion till skönlitteratur
Syftet är att bekanta eleverna med begreppet skönlitteratur och olika genrer som sagor, noveller och romaner. Vi undersöker vad som kännetecknar skönlitterära texter och diskuterar varför de är viktiga. Eleverna får läsa en kort sagotext och samtala om sina intryck. Detta följer centralt innehåll om texters uppbyggnad och språkliga uttrycksformer.
Lektion 2
Lässtrategier och textanalys
Eleverna lär sig olika strategier för att förstå och tolka texter, t.ex. att förutspå, ställa frågor och sammanfatta. Vi tränar också på att hitta huvudbudskap och att urskilja viktiga detaljer. Denna lektion lägger grunden för god läsförståelse inför kommande teman och prov.
Lektion 3
Karaktärer och miljöbeskrivning
Eleverna får lära sig hur man analyserar karaktärer och miljö i en berättelse. Vi tittar på olika sätt för författaren att beskriva personer och platser, och pratar om hur detta påverkar förståelsen av berättelsen.
Lektion 4
Berättelsestruktur
Syftet är att eleverna ska förstå hur en berättelse är uppbyggd med början, handling och avslutning. Vi går igenom berättelsens olika delar och arbetar med enkla berättande textmodeller som eleverna sedan kan använda i sitt eget skrivande.
Lektion 5
Bokpresentation och diskussion
Eleverna läser en bok eller text på egen hand och förbereder en kort presentation. Fokus är på att öva muntlig framställning och att förklara varför de tycker texten är intressant eller viktig.
Lektion 6
Läsförståelseövningar
Vi arbetar med övningar som tränar elevernas förmåga att hitta information, dra slutsatser och tolka textens innebörd. Övningarna förbereder för nationella prov i svenska.
Lektion 7
Sammanfattning och reflektion
Eleverna tränar på att sammanfatta innehållet i en text med egna ord och reflektera kring textens tema och budskap. Vi avslutar blocket med en diskussion och skriftlig uppgift.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E (urval) |
---|---|---|
1-7 | Läsning av skönlitteratur, texters uppbyggnad, textanalys, läsförståelse | Eleven kan med stöd läsa och samtala om innehållet i texter samt återge innehållet på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Lgr22, Svenska, Åk 4-6
Fördjupad planering av läsförståelse i svenska, Åk 5 (Block 1)
Syfte med läsförståelseundervisningen
Att ge eleverna verktyg för att aktivt förstå, tolka och analysera olika typer av texter, främst inom skönlitteratur, men även enkla sakprosatexter. Eleverna tränar både på att leta efter information i texten, dra slutsatser och fundera över texters budskap och språk.
Exempel på läsförståelseövningar och metoder
1. Förutsäga och ställa frågor (Lektion 2)
- Eleverna tittar på titel och eventuellt omslag på en bok och förutspår vad texten kommer handla om.
- De formulerar egna frågor om texten innan läsning, t ex: “Vad händer med huvudpersonen?”
- Syftet är att aktivera elevernas förkunskaper och väcka nyfikenhet.
2. Läs med stöd: Stanna upp och sammanfatta (Lektion 6)
- Eleverna läser en text stycke för stycke, och pausar för att sammanfatta innehållet med egna ord.
- Tränar på att urskilja viktiga detaljer och huvudidé.
- Läraren ställer frågor som “Vad hände här?” och “Varför tror ni det blev så?”
3. Analysera karaktärer och miljö (Lektion 3)
- Gruppläsning och samtal om personers egenskaper och handlingar i berättelsen.
- Diskutera hur miljön och omgivningen påverkar berättelsen.
4. Hitta budskap och tema (Lektion 7)
- Eleverna diskuterar vilket budskap de uppfattar i en berättelse och varför.
- Skrivuppgift där eleverna formulerar vad de lärde sig eller vad de tyckte var viktigt i texten.
5. Uppgifter med frågor på text (Lektion 6)
- Korta frågor på lästa texter: rätt- eller fel-sats, flervalsfrågor, öppna frågor som kräver korta svar.
- Övningar i att hitta svar i texten (direkt svar) och att göra egna tolkningar.
Koppling till centralt innehåll och betygskriterier
- Eleven tränar att läsa och förstå skönlitterära texter, använda lässtrategier och analysera innehåll och detaljer.
- Fokus på att eleven kan återge innehåll, göra enkla reflektioner och samtala om texter med viss säkerhet (E-nivå).