Ämne: Svenska
Årskurs: 5
Veckoplanering
Denna planering för svenska i årskurs 5 sträcker sig över fem veckor och fokuserar på viktiga delar av det centrala innehållet i svenska språket. Syftet är att eleverna ska utveckla sina läs- och skrivfärdigheter samt sin förmåga att uttrycka sig muntligt med tydlighet och variation. Planeringen är anpassad efter läroplanens mål och innehåller ämnesblock med relevanta moment.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Läsförståelse och lässtrategier | v. 1–2 |
2 | Skriva berättande och beskrivande texter | v. 3–4 |
3 | Muntlig framställning och språkbruk | v. 5 |
Ämnesblock 1: Läsförståelse och lässtrategier med fokus på att utveckla elevens förmåga att tolka texter
I detta block arbetar eleverna med olika typer av texter för att utveckla sin läsförståelse. De får träna på att använda lässtrategier som förutsäga, hitta huvudbudskap och dra slutsatser. Detta block är valt eftersom läsförståelse är en grundläggande språklig kompetens som stödjer resten av ämnets moment och är centralt i kursplanen.
Betygskriterierna kretsar kring att eleven kan läsa och förstå texter av olika slag, samt kan återge innehållet både med egna ord och med god struktur.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Lässtrategier för att förstå och tolka texter | Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå texter. | Eleven kan läsa och förstå texter med viss säkerhet. |
Olika texters uppbyggnad och språkliga drag | Eleven kan återberätta innehållet i olika texter med någon struktur. | Eleven kan med viss säkerhet återberätta innehållet med god struktur. |
[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]
v. 1 – Introduktion till lässtrategier och skönlitteratur (må 1/1- sö 7/1)
- Lektion 1 – Genomgång av olika lässtrategier: att förutsäga, ställa frågor och sammanfatta.
- Lektion 2 – Gemensam högläsning av en skönlitterär text och samtal kring handling och karaktärer.
- Läxa: Läs minst ett kapitel i vald bok inför nästa lektion.
v. 2 – Läsförståelse och textanalys (må 8/1- sö 14/1)
- Lektion 3 – Övningar i att hitta huvudbudskap och dra slutsatser i texter.
- Lektion 4 – Elevindividuell läsning och skriftlig reflektion över en text.
- Temadag – Läsningens dag (10/1) – Fokus på läslust och tips på böcker.
Ämnesblock 2: Skriva berättande och beskrivande texter med fokus på språkets uppbyggnad och uttryck
Detta block ger eleverna möjlighet att utveckla sitt skrivande, både berättande och beskrivande texter. De får arbeta med språkets uppbyggnad, använda varierat ordförråd och öva på meningsbyggnad. Skriftlig färdighet är en viktig del enligt kursplanen, och detta block är därför viktigt för att främja elevernas uttrycksförmåga.
Betygskriterierna handlar om att eleven kan skriva texter med en tydlig handling och struktur, samt använder grundläggande språkliga regler.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Berättande texter med tydlig handling | Eleven kan skriva enkla berättande texter med någon struktur. | Eleven kan skriva berättande texter med god struktur och viss textbindning. |
Beskrivande texter och användning av varierat ordförråd | Eleven använder ett enkelt ordförråd och grundläggande meningsbyggnad. | Eleven använder varierat ordförråd och ibland komplexa meningar. |
[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]
v. 3 – Skriva berättande texter (må 15/1 – sön 21/1)
- Lektion 5 – Genomgång av berättande texters delar: inledning, handling och avslutning.
- Lektion 6 – Skrivövning: Eleven skriver en egen berättelse med utgångspunkt i en bild.
- Läxa: Bearbeta texten och förbered för kamratrespons.
v. 4 – Beskrivande texter och språkliga uttryck (må 22/1 – sön 28/1)
- Lektion 7 – Träna på beskrivande adjektiv och liknelser.
- Lektion 8 – Skrivövning: Beskriv en plats eller person med hjälp av varierande språk.
Ämnesblock 3: Muntlig framställning och språkbruk med fokus på tydlighet och anpassning till syfte
I det sista blocket får eleverna träna på muntliga presentationer och samtal. Fokus ligger på att anpassa språket efter syfte och mottagare, samt att tala tydligt och med godt tempo. Detta är centralt för kommunikationsförmågan enligt läroplanen.
Betygskriterierna rör förmågan att framföra muntliga presentationer och delta i samtal med innehåll och tydlighet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Tala i olika sammanhang och anpassa språket efter syfte | Eleven kan muntligt framföra enkla budskap med någon tydlighet. | Eleven kan muntligt framföra budskap med viss säkerhet och viss anpassning. |
[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]
v. 5 – Muntlig framställning och språkbruk (må 29/1 – sön 4/2)
- Lektion 9 – Träna muntliga presentationer i smågrupp: berätta något om sig själv eller en bok.
- Lektion 10 – Gruppdiskussion med fokus på att lyssna och ge respons.