Ärskurs: 7–9

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse och textanalys, Skrivande och textproduktion, Muntlig framställning och argumentation

Block 1: v.2-v.3

Det första blocket fokuserar på läsförståelse och textanalys där eleverna tränar på att tolka och analysera olika typer av texter. Genom att arbeta med både skönlitteratur och sakprosatexter utvecklar eleven sin förmåga att förstå innehåll och budskap.

LektionTemaVecka
1Introduktion till textanalysv.2
2Läsa och analysera skönlitterära texterv.2
3Lässtrategier för sakprosav.3
4Diskussion och tolkning av texterv.3

Lektion 1

Eleverna introduceras till grundläggande begrepp inom textanalys, såsom teman, budskap och olika texttyper. Fokus ligger på att förstå hur man närläser en text och identifierar viktiga detaljer. Genom exemplifiering och diskussion blir eleverna bekanta med centralt innehåll om textens uppbyggnad och funktion.

Lektion 2

I denna lektion läser och analyserar eleverna olika skönlitterära texter med fokus på innehåll, budskap och textens uppbyggnad. Eleverna övar på att hitta nyanser och tolka språkets användning för att förstärka budskapet.

Lektion 3

Eleverna lär sig lässtrategier för att förstå sakprosatexter bättre, inklusive hur man hittar huvudbudskap och särskiljer viktiga fakta från detaljer i texten. Metoder för effektiv läsning introduceras.

Lektion 4

Lektionens fokus är att diskutera och tolka texter i grupp och par. Eleverna får träna på att uttrycka sina tankar muntligt, ställa frågor och reflektera över textens innehåll och form.

LektionCentralt innehållBetygskriterium E
1-4Lässtrategier för olika slags texter, analys av texters budskap.Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå olika texter och göra enkla tolkningar.

Lgr22, Svenska, Åk 7-9

Block 2: v.4-v.5

I det andra blocket ligger fokus på olika skrivuppgifter och textproduktion. Eleverna får träna på att skapa egna texter med tydlig struktur och anpassning till syfte och mottagare. Reflektion över eget skrivande samt bearbetning av texter ingår.

LektionTemaVecka
5Skrivuppgift – Berättande textv.4
6Struktur och textbindningv.4
7Bearbetning av egna texterv.5
8Respons och reflektionv.5

Lektion 5

Eleverna ges en skrivuppgift där de ska skriva en berättande text. Fokus ligger på att utveckla berättelsens struktur och skapa engagerande inledning, handling och avslutning. Eleverna får instruktioner och exempel på textens uppbyggnad.

Lektion 6

I denna lektion lär sig eleverna använda textbindande ord och meningar som skapar ett flyt i deras texter. De får också arbeta med att strukturera sina texter i stycken och avsnitt.

Lektion 7

Eleverna arbetar med att bearbeta sina egna texter utifrån givna responsfrågor. Detta ökar förståelsen för hur man kan förbättra sina texter och göra dem mer tydliga och intressanta för läsaren.

Lektion 8

Den sista lektionen i blocket ägnas åt att ge och ta emot respons på sitt skrivande, samt att reflektera över processen och vad man kan tänka på inför kommande skrivuppgifter.

LektionCentralt innehållBetygskriterium E
5-8Skriva texter med struktur och anpassning till mottagare.Eleven kan på ett enkelt sätt skriva olika typer av texter med viss sammanhängande struktur.

Lgr22, Svenska, Åk 7-9

Block 3: v.6-v.6

Det tredje blocket fokuserar på muntlig framställning och argumentation. Eleverna får öva på att uttrycka sig muntligt i olika sammanhang samt konstruktivt diskutera och argumentera utifrån sina åsikter.

LektionTemaVecka
9Muntlig presentationv.6
10Argumentation och dialogv.6

Lektion 9

Eleverna får träna på att förbereda och genomföra en muntlig presentation. Fokus ligger på att kommunicera tydligt och anpassa sitt språk till syftet och publiken.

Lektion 10

Den sista lektionen handlar om argumentation där eleverna övar på att framföra och bemöta åsikter i dialogform. Diskussion och samarbete är centralt för att utveckla muntliga förmågor.

LektionCentralt innehållBetygskriterium E
9-10Muntlig framställning och argumentation.Eleven kan muntligt framföra enkla argument och delta i samtal om olika ämnen.

Lgr22, Svenska, Åk 7-9

Tidslinje:
v.2–v.3: Läsförståelse och textanalys → v.4–v.5: Skrivande och textproduktion → v.6: Muntlig framställning och argumentation