Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Svenska. Läsförståelse, skriftlig framställning och språkbruk. (5 v.). [Åk 7–9]

Ämne: Svenska

Årskurs: 7–9

Veckoplanering

Denna planering för svenska i årskurs 7–9 sträcker sig över fem veckor och fokuserar på att utveckla elevernas läsförståelse, förmåga till skriftlig framställning samt språk- och stilistiska kunskaper. Syftet är att stärka elevernas kommunikativa färdigheter och förmåga att analysera texter.

Vecka Ämnesblock Teman
v.24 1 Läsförståelse och analys
v.25 1 Läsförståelse och analys
v.26 2 Skriftlig framställning
v.27 2 Skriftlig framställning
v.28 3 Språkbruk och stilistik

Ämnesblock 1: v.24-25

Syfte och mål: Att eleverna utvecklar sin förmåga att förstå och analysera olika typer av texter, såväl skönlitterära som sakprosatexter. Eleverna tränar på att tolka budskap, struktur och språk i texter.

Koppling till läroplan: Bl.a. centralt innehåll som undervisning i läsförståelse, texters innehåll och struktur, samt analys av olika uttrycksformer enligt Lgr22 för svenska i åk 7–9. Betygskriterier fokuserar på E-nivå i att läsa och analysera texter.

Förslag på ämnesinnehåll:

  • Läsövningar med skönlitterära och sakprosatexter
  • Textanalys med fokus på huvudbudskap och tema
  • Diskussion om textens struktur och språkliga uttryck
  • Övningar i att göra sammanfattningar

Lektion 1

Syfte: Introducera lässtrategier och analysera en skönlitterär text.

Innehåll och aktiviteter: Läs gemensamt en kort novell eller utdrag ur en roman. Arbeta med frågor som rör innehåll, tema och språk. Diskutera textens betydelse i helgrupp.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
1 Lässtrategier och analys av skönlitterära texter Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå enkla texter

Lektion 2

Syfte: Arbeta med sakprosatexter och utveckla förmågan att göra sammanfattningar.

Innehåll och aktiviteter: Läs en faktatext tillsammans och gör en gemensam sammanfattning. Diskutera textens syfte och målgrupp.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
2 Läsförståelse av sakprosatexter Eleven kan med viss säkerhet sammanfatta innehållet i texter

Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9

Ämnesblock 2: v.26-27

Syfte och mål: Att eleverna tränar sin förmåga att uttrycka sig skriftligt i olika genrer och anpassa sitt språk efter syfte och mottagare. Fokus ligger på att skriva texter som är strukturerade och innehållsrika.

Koppling till läroplan: Centralt innehåll om skriftlig framställning och genrer. Betygskriterier kring klarhet i text, strukturerad framställning samt anpassning till syfte och mottagare.

Förslag på ämnesinnehåll:

  • Genomgång av olika texttyper, t.ex. berättande, argumenterande, beskrivande
  • Skrivövningar med fokus på innehåll och struktur
  • Kamratrespons och bearbetning av texter
  • Träning på att använda variation i språk och stil

Lektion 3

Syfte: Introducera olika texttyper och diskutera textens syfte och målgrupp.

Innehåll och aktiviteter: Genomgång av texttyper med exempel. Eleverna skriver sedan en kort text i valfri genre.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
3 Skriftlig framställning i olika genrer Eleven kan skriva enkla och begripliga texter

Lektion 4

Syfte: Arbeta med utveckling och bearbetning av texter.

Innehåll och aktiviteter: Kamratrespons, diskussion om språk och stil. Eleverna bearbetar sina texter utifrån feedback.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
4 Språklig variation och bearbetning av texter Eleven kan bearbeta texter med viss anpassning

Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9

Ämnesblock 3: v.28

Syfte och mål: Att eleverna får ökad medvetenhet om språkbruk och stilistiska verktyg i texter samt hur dessa påverkar läsaren. Fokus på att utveckla språklig medvetenhet och stil.

Koppling till läroplan: Centralt innehåll i språkliga strukturer, stilfigurer och språkriktighet. Betygskriterier på E-nivå inkluderar grundläggande kunskaper om språk och stil.

Förslag på ämnesinnehåll:

  • Genomgång av stilfigurer och uttrycksmedel
  • Övningar i att analysera språkbruk i egna och andras texter
  • Diskussion om språkriktighet och effekt på läsaren

Lektion 5

Syfte: Att introducera och arbeta med stilfigurer.

Innehåll och aktiviteter: Genomgång av vanliga stilfigurer med exempel. Eleverna identifierar och skapar egna exempel.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
5 Språkbruk och stilistik Eleven kan ge exempel på och använda enkla stilfigurer

Lektion 6

Syfte: Analysera språkbruk i olika texter och diskutera effekter.

Innehåll och aktiviteter: Läsning och analys av exempeltexter. Gruppdiskussioner om språkets påverkan.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
6 Språklig variation och språkriktighet Eleven kan med viss säkerhet analysera språk

Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9


Modern Tillbaka-knapp