Ämne: Svenska
Årskurs: 7–9
Veckoplanering
Denna planering för svenska i årskurs 7–9 sträcker sig över fem veckor och fokuserar på att utveckla elevernas läsförståelse, förmåga till skriftlig framställning samt språk- och stilistiska kunskaper. Syftet är att stärka elevernas kommunikativa färdigheter och förmåga att analysera texter.
Vecka | Ämnesblock | Teman |
---|---|---|
v.24 | 1 | Läsförståelse och analys |
v.25 | 1 | Läsförståelse och analys |
v.26 | 2 | Skriftlig framställning |
v.27 | 2 | Skriftlig framställning |
v.28 | 3 | Språkbruk och stilistik |
Ämnesblock 1: v.24-25
Syfte och mål: Att eleverna utvecklar sin förmåga att förstå och analysera olika typer av texter, såväl skönlitterära som sakprosatexter. Eleverna tränar på att tolka budskap, struktur och språk i texter.
Koppling till läroplan: Bl.a. centralt innehåll som undervisning i läsförståelse, texters innehåll och struktur, samt analys av olika uttrycksformer enligt Lgr22 för svenska i åk 7–9. Betygskriterier fokuserar på E-nivå i att läsa och analysera texter.
Förslag på ämnesinnehåll:
- Läsövningar med skönlitterära och sakprosatexter
- Textanalys med fokus på huvudbudskap och tema
- Diskussion om textens struktur och språkliga uttryck
- Övningar i att göra sammanfattningar
Lektion 1
Syfte: Introducera lässtrategier och analysera en skönlitterär text.
Innehåll och aktiviteter: Läs gemensamt en kort novell eller utdrag ur en roman. Arbeta med frågor som rör innehåll, tema och språk. Diskutera textens betydelse i helgrupp.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1 | Lässtrategier och analys av skönlitterära texter | Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå enkla texter |
Lektion 2
Syfte: Arbeta med sakprosatexter och utveckla förmågan att göra sammanfattningar.
Innehåll och aktiviteter: Läs en faktatext tillsammans och gör en gemensam sammanfattning. Diskutera textens syfte och målgrupp.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
2 | Läsförståelse av sakprosatexter | Eleven kan med viss säkerhet sammanfatta innehållet i texter |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9
Ämnesblock 2: v.26-27
Syfte och mål: Att eleverna tränar sin förmåga att uttrycka sig skriftligt i olika genrer och anpassa sitt språk efter syfte och mottagare. Fokus ligger på att skriva texter som är strukturerade och innehållsrika.
Koppling till läroplan: Centralt innehåll om skriftlig framställning och genrer. Betygskriterier kring klarhet i text, strukturerad framställning samt anpassning till syfte och mottagare.
Förslag på ämnesinnehåll:
- Genomgång av olika texttyper, t.ex. berättande, argumenterande, beskrivande
- Skrivövningar med fokus på innehåll och struktur
- Kamratrespons och bearbetning av texter
- Träning på att använda variation i språk och stil
Lektion 3
Syfte: Introducera olika texttyper och diskutera textens syfte och målgrupp.
Innehåll och aktiviteter: Genomgång av texttyper med exempel. Eleverna skriver sedan en kort text i valfri genre.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
3 | Skriftlig framställning i olika genrer | Eleven kan skriva enkla och begripliga texter |
Lektion 4
Syfte: Arbeta med utveckling och bearbetning av texter.
Innehåll och aktiviteter: Kamratrespons, diskussion om språk och stil. Eleverna bearbetar sina texter utifrån feedback.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
4 | Språklig variation och bearbetning av texter | Eleven kan bearbeta texter med viss anpassning |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9
Ämnesblock 3: v.28
Syfte och mål: Att eleverna får ökad medvetenhet om språkbruk och stilistiska verktyg i texter samt hur dessa påverkar läsaren. Fokus på att utveckla språklig medvetenhet och stil.
Koppling till läroplan: Centralt innehåll i språkliga strukturer, stilfigurer och språkriktighet. Betygskriterier på E-nivå inkluderar grundläggande kunskaper om språk och stil.
Förslag på ämnesinnehåll:
- Genomgång av stilfigurer och uttrycksmedel
- Övningar i att analysera språkbruk i egna och andras texter
- Diskussion om språkriktighet och effekt på läsaren
Lektion 5
Syfte: Att introducera och arbeta med stilfigurer.
Innehåll och aktiviteter: Genomgång av vanliga stilfigurer med exempel. Eleverna identifierar och skapar egna exempel.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
5 | Språkbruk och stilistik | Eleven kan ge exempel på och använda enkla stilfigurer |
Lektion 6
Syfte: Analysera språkbruk i olika texter och diskutera effekter.
Innehåll och aktiviteter: Läsning och analys av exempeltexter. Gruppdiskussioner om språkets påverkan.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
6 | Språklig variation och språkriktighet | Eleven kan med viss säkerhet analysera språk |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9