Veckoplanering

Årskurs: 7 Ämne: Svenska Tema: Läsförståelse

Denna planering syftar till att förbättra elevernas läsförståelse genom att de arbetar med olika strategier för att analysera och tolka skönlitterära och sakprosatexter. Under lektionerna kommer eleverna att träna på att ställa frågor, visualisera och sammanfatta olika texter.

1. Introduktion till läsförståelse och strategier

Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna utvecklar strategier för att förstå och tolka texter. Eleverna kommer att lära sig om huvudidéer, innehåll och budskap i texterna.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Lässtrategier för att förstå och tolka texter.Eleven kan läsa och förstå enkla texter.

(Lgr 22, Svenska, åk. 7-9)

v. 12 – Introduktion och övningar i läsförståelse (20/3 – 26/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till läsförståelsestrategier: Ställa frågor och göra förutsägelser.
  • Lektion 2 – Gruppen läser en gemensam text och diskussion kring huvudidéer.
  • Lektion 3 – Individuell läsning av en kort berättelse och visualisering av innehåll.
v. 13 – Fortsatt läsning och textanalys (27/3 – 2/4)
  • Lektion 1 – Genomgång av textanalys: Identifiera tema och budskap i läst text.
  • Lektion 2 – Gruppdiskussion: Dela med sig av tankar kring textens budskap.
  • Lektion 3 – Skriftlig uppgift: Sammanfatta textens innehåll och diskutera dess budskap.

Lov och ledigheter

  • [Röd dag] – Påskdagen (9/4).