Veckoplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Livet i bokstavslandet
Undervisningen syftar till att utveckla elevernas färdigheter i att läsa och skriva genom att använda läromedlet “Livet i bokstavslandet”. Eleverna kommer att lära sig bokstäver, ljud och grundläggande ordförråd för att kunna förstå och skapa texter.

1. Introduktion till bokstäver och ljud

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till alfabetet, samt att de ska lära sig känna igen och skriva bokstäver. Fokus ligger på att koppla bokstäverna till ljud och lekar för att göra inlärningen rolig.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Språkets ljud och uppbyggnad.Eleven kan skriva enkla ord.
Bokstävernas form och ljud.

(Lgr 22, Svenska, åk 1)

v. 1 – Introduktion till bokstäver A-E (1/1-7/1)

– Lektion 1 – Introduktion av bokstaven A
– Lektion 2 – Lär oss bokstaven B
– Lektion 3 – Lär oss bokstaven C
– Lektion 4 – Lär oss bokstaven D
– Lektion 5 – Lär oss bokstaven E

v. 2 – Fortsättning med bokstäver F-J (8/1-14/1)

– Lektion 6 – Bokstaven F
– Lektion 7 – Bokstaven G
– Lektion 8 – Bokstaven H
– Lektion 9 – Bokstaven I
– Lektion 10 – Bokstaven J

v. 3 – Fokus på bokstäver K-O (15/1-21/1)

– Lektion 11 – Bokstaven K
– Lektion 12 – Bokstaven L
– Lektion 13 – Bokstaven M
– Lektion 14 – Bokstaven N
– Lektion 15 – Bokstaven O

2. Läsa och skriva korta ord

Under dessa veckor fokuserar vi på att eleverna ska börja läsa och skriva korta, enkla ord. Vi kommer använda konkreta material och böcker i arbetet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Att läsa och skriva korta ord.Eleven kan läsa enkla texter.
Enkel läs- och skrivförmåga.

(Lgr 22, Svenska, åk 1)

v. 4 – Lär oss läsa och skriva ord med A-E (22/1-28/1)

– Lektion 16 – Skriva ord med A
– Lektion 17 – Skriva ord med B
– Lektion 18 – Läsa korta böcker med bokstäverna A-E
– Lektion 19 – Lär oss skriva ord med C-D
– Lektion 20 – Spela ljudlekar

v. 5 – Fortsättning med F-J (29/1-4/2)

– Lektion 21 – Ord med F
– Lektion 22 – Ord med G
– Lektion 23 – Läsövningar med F-G
– Lektion 24 – Ord med H-I
– Lektion 25 – Lär oss att skriva egna ord

3. Berättande och uttryck

Under dessa veckor arbetar vi med att skriva och berätta egna berättelser. Eleverna ska stimuleras till eget skapande och uttryck.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Att berätta och skapa egna berättelser.Eleven kan berätta korta berättelser.
Användning av eget språk i skapande.

(Lgr 22, Svenska, åk 1)

v. 6 – Berätta med bilder (5/2-11/2)

– Lektion 26 – Skapa bilder och skriva korta texter
– Lektion 27 – Berätta för varandra
– Lektion 28 – Skriva egna berättelser
– Lektion 29 – Dela berättelser i smågrupper
– Lektion 30 – Illustrera berättelser

v. 7 – Fortsätta uttrycka oss (12/2-18/2)

– Lektion 31 – Berätta om det vi gjort
– Lektion 32 – Skriva en klassberättelse
– Lektion 33 – Presentera berättelser
– Lektion 34 – Skapa bilder till berättelser
– Lektion 35 – Reflektera över berättelser

4. Avslutande projekt och repetition

Under de avslutande veckorna kommer vi att repetera det vi lärt oss och genomföra ett gemensamt projekt.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Repetition och sammanfattning av lärande.Eleven kan beskriva det de lärt sig.
Deltagande i gemensamt projekt.

(Lgr 22, Svenska, åk 1)

v. 8 – Förberedelse för avslutande projekt (19/2-25/2)

– Lektion 36 – Sammanfatta vad vi lärt oss
– Lektion 37 – Planera ett gemensamt projekt
– Lektion 38 – Arbeta i grupper för projektet
– Lektion 39 – Fortsätta arbetet med projektet
– Lektion 40 – Förbereda presentationer

v. 9 – Genomförande av projekt och utvärdering (26/2-4/3)

– Lektion 41 – Presentera projektet
– Lektion 42 – Reflektera och ge feedback
– Lektion 43 – Avsluta med en festlig aktivitet
– Lektion 44 – Återkoppling till lärande
– Lektion 45 – Fira våra framsteg

Lov och ledigheter

v. 10 – Sportlov
v. 16 – Påsklov

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
📄 Word – Skapar ett dokument.
🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
➡️ Nästa – Fortsätt planeringen