# Veckoplanering
**Årskurs:** 8
**Ämne:** Svenska
**Tema:** Språkbruk – Minoritetsspråk och dialekter
Denna veckoplanering syftar till att utforska minoritetsspråk och dialekter i Sverige, deras betydelse och roll i samhället. Vi kommer att diskutera och analysera språkets variation och dess kulturella aspekter, samt arbeta med olika texter och uppgifter kopplade till ämnet.

## 1. Introduktion till minoritetsspråk och dess betydelse
Undervisningen under dessa fyra veckor syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för minoritetsspråk i Sverige, deras kultur och historia samt betydelse för identitet och samhälle.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————|——————-|
| Språk och språkliga variationer i svenska språket | Eleven kan ge exempel på olika språk och variationer i det svenska språket. |
*(Lgr 22, Svenska, åk. 7-9)*

### v. 17 – Minoritetsspråkens historia och kultur (24/4 – 30/4)
– Lektion 1 – Introduktion till minoritetsspråk i Sverige
– Lektion 2 – Diskussion om minoritetsspråkens historia och kultur

### v. 18 – Dialekter i Sverige och deras betydelse (1/5 – 7/5)
– Lektion 1 – Genomgång av svenska dialekter och deras kännetecken
– Lektion 2 – Grupparbete: Jämförelse av olika dialekter

### v. 19 – Språk och identitet (8/5 – 14/5)
– Lektion 1 – Reflektion kring språk och identitet
– Lektion 2 – Skrivuppgift: Hur påverkar språk och dialekt vår identitet?

### v. 20 – Sammanfattning och presentationer (15/5 – 21/5)
– Lektion 1 – Förberedelse för presentationer
– Lektion 2 – Eleverna presenterar sina arbeten