Veckoplanering
Årskurs: 5
Ämne: Svenska och samhällskunskap
Tema: Argumenterande texter om veckopeng/månadspeng
Planeringen syftar till att eleverna ska förstå hur argumenterande texter är uppbyggda samt kunna skriva egna texter med tydliga argument och motargument.
1. Introduktion till argumenterande texter och veckopeng
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att introducera eleverna till begreppet veckopeng och månadspeng, samt ge dem verktyg för att skriva en argumenterande text. Vi arbetar med läsning av exempeltexter och diskussioner kring deras strukturer och innehåll.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Skriva texter med olika syften | Eleven kan skriva sammanhängande texter. |
Diskutera och värdera ekonomiska frågor | Eleven kan delta i diskussioner och ge skäl. |
(Lgr 22, Svenska, åk 4-6)
v. 1 – Introduktion och läsning av exempeltexter (15/1-21/1)
– Lektion 1 – Introduktion till ämnet veckopeng/månadspeng.
– Lektion 2 – Läsning av exempeltexter och diskussion av textstruktur.
– Lektion 3 – Diskussion kring fördelar och nackdelar med veckopeng/månadspeng.
– Lektion 4 – Introduktion till skrivstrategier för argumenterande texter.
v. 2 – Skriva och bearbeta egna argumenterande texter (22/1-28/1)
– Lektion 5 – Strukturera och planera den argumenterande texten.
– Lektion 6 – Skriva första utkastet av den argumenterande texten.
– Lektion 7 – Ge och ta emot feedback från klasskamrater.
– Lektion 8 – Bearbeta och revidera den skrivna texten.