Ämne: Svenska
Årskurs: 6
Tema: Personliga affischer – skrivande och presentation
Denna planering omfattar en kreativ och elevnära uppgift i svenska för åk 6 där eleverna får skapa personliga affischer om sig själva. Syftet är att kombinera skriv- och presentationsförmåga med digitalt eller handgripligt skapande och träna elevernas förmåga att uttrycka sig både skriftligt och visuellt. Planeringen är tänkt att pågå under två veckor med fyra lektionstillfällen.
Block 1: v.[aktuell vecka]-[aktuell vecka+1]
I detta block ligger fokus på att introducera uppgiften, utveckla skrivförmågan och strukturera innehåll till affischen. Eleverna tränar på att skriva beskrivande och reflekterande texter om sig själva, med stöd av olika skrivstrategier och språkregler.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Introduktion och planering | v.[startvecka] |
2 | Skrivande – textutveckling | v.[startvecka] |
Lektion 1
Syftet med denna lektion är att introducera uppgiften och skapa engagemang. Eleverna får exempel på personliga affischer, presenterar sig själva muntligt kort för en kompis, och gemensamt går vi igenom vad en affisch kan innehålla. Sedan planerar eleverna sin egen affisch genom brainstorming, där de skriver ner fakta, intressen och personliga reflektioner. Fokus ligger på att börja formulera idéer i text, med stöd och kamratrespons.
Lektion 2
I lektion två arbetar eleverna med att utveckla sina texter. De får skriva ett utkast till affischens textdelar, där de övar på att använda beskrivande språk och följer skrivregler som skiljetecken och stavning. Läraren ger individuell återkoppling, och eleverna har möjlighet att bearbeta sina texter vidare. Eleverna kan även börja fundera över affischens layout och illustrationer.
Block 2: v.[startvecka+2]-[startvecka+3]
Fokus i detta block är att färdigställa text och affisch samt öva presentationsteknik. Eleverna arbetar självständigt eller i par med att färdigställa sina affischer och förbereda en kort muntlig presentation inför klassen.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
3 | Affischbearbetning och illustration | v.[startvecka+1] |
4 | Muntlig presentation och reflektion | v.[startvecka+1] |
Lektion 3
Eleverna arbetar med layout och illustrationer på sina affischer. De får hjälp att anpassa sina texter utifrån respons och jobbar med att göra affischen visuellt tilltalande. Det kan handla om att rita, använda digitala verktyg eller klippa och klistra. Fokus är på att integrera text och bild och tänka på mottagaren.
Lektion 4
Den avslutande lektionen används för att eleverna ska träna och genomföra en kort muntlig presentation av sina affischer. Detta ger möjlighet att öva muntlig framställning, kroppsspråk och att samtala om texter. Klassen ger positiv feedback och reflekterar över vad de lärt sig. Läraren kan avslutningsvis koppla till centralt innehåll och bedöma efter grundläggande kunskapskrav.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1-4 | Att formulera sig och kommunicera i skrift och tal samt anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. | Eleven kan skriva enkla, tydliga och begripligt formulerade texter med innehåll som passar uppgiften. |
[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]