Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Svenska. Poesi. (5 v.). [Åk 5]

Årskurs: 5

Ämne: Svenska

Tema: Poesi

Block Tema Veckor
1 Introduktion till poesi och namndikt v. 1
2 5-rading och haiku v. 2
3 Limerick och avslutande reflektion v. 2

Ämnesblock 1: Introduktion till poesi och namndikt

Detta block syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för vad poesi är genom att läsa och samtala om exempel. Eleverna får skapa en enkel namndikt där de lär sig leka med ord kring sitt eget namn. Detta block är valt för att engagera eleverna med något personligt och lättillgängligt, kopplat till centralt innehåll om att formulera sig i olika texter.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Texter och olika typer av texter, till exempel poesi. Form och innehåll. Eleven kan skriva enkla texter med begripligt innehåll och med enkel struktur. Eleven kan skriva utvecklade texter med relativt god struktur och med viss språklig variation.

[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]

Exempel på namndikt

Anna
Alltid glad,
Nyskapande och snäll,
Noggrann i allt hon gör,
Alltid hjälpsam.

v. 1 – Introduktion till poesi och skapa namndikt

  • Lektion 1 – Vad är poesi? Diskussion och gemensam läsning av korta dikter för att förstå olika uttrycksformer.
  • Lektion 2 – Namndikt: Genomgång av formen, eleverna skapar varsin dikt om sitt namn med adjektiv och beskrivande ord.
  • Lektion 3 – Dela och samtala om namndikter, öva på att ge enkla kommentarer.

Ämnesblock 2: 5-rading och haiku som poetiska former

Här får eleverna möta två konkreta och strukturerade diktformer: 5-rading och haiku. De övar på att skapa dikt inom ramar, vilket tränar deras ordval och kreativitet. 5-radingen är lätt att greppa och haikun lär ut hur naturen kan skildras med få ord.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Poesi i olika former, till exempel ramsor, dikter, regler och sånger. Eleven kan skriva enkla texter med begripligt innehåll och med enkel struktur. Eleven kan skriva utvecklade texter med relativt god struktur och med viss språklig variation.

[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]

Exempel på 5-rading

Solen skiner,
Fåglar sjunger så klart,
Blommor doftar gott,
Barnen leker i parken,
Glad och varm dag.

Exempel på haiku

Höstlöv faller nu,
vinden sjunger tyst och mjuk,
kallt regn smeker jord.

v. 2 – 5-rading och haiku

  • Lektion 4 – 5-rading: Genomgång av formen. Eleverna skapar egna 5-radingar med hjälp av förslag på teman.
  • Lektion 5 – Haiku: Introduktion till form och naturtema. Eleverna provar att skriva haikudikter med fokus på årstiden.

Ämnesblock 3: Limerick och avslutande reflektion på poesi

Det tredje blocket ger eleverna möjlighet att prova limerick, en lekfull och rolig diktform som rimmar. Blocket avslutas med reflektion och samtal kring vad eleverna lärt sig om poesi, och de får möjlighet att visa sina bästa dikter.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Poesi med rim och rytm, till exempel limerick och barnvisor. Eleven kan skriva enkla texter med rim och rytm och med enkelt innehåll. Eleven kan skriva utvecklade texter med relativt god rim och rytm och med viss språklig variation.

[Lgr22, Svenska, Åk 4-6]

Exempel på limerick

I en stad som var full av stoj,
bodde en liten get som hette Koi.
Han dansade glatt,
på tå och på platt,
och alla sa: “Vilken liten pojk!”

v. 2 – Limerick och reflektionsstund

  • Lektion 5 – Limerick: Genomgång av form, rim och rytm. Eleverna skriver egna limerickar.
  • Avslutande stund: Dela, läsa upp och samtala om vad de lärt sig om poesi.

Modern Tillbaka-knapp
×